6 tips om op een positieve manier af te vallen
4.5 (90%) 2 votes

Na de heftige decembermaand willen we allemaal weleens een kilootje (of meer) kwijt. Meer sporten, gezonder eten en een paar kilo lichter door het leven, komt ook ons heel bekend voor 🙂 Inprincipe geloven wij natuurlijk niet in ‘afvallen’ en willen wij vooral helpen bij het vinden van een gezonde, energieke leefstijl voor altijd. Maar als je dan toch een kilootje kwijt wil – doe het dan op een positieve en constructieve manier. Wees vooral ook lief voor jezelf. Hier een paar tips!

Waarom wil je afvallen?
Schrijf voor jezelf op waarom je precies wilt afvallen. Dit kunnen zowel persoonlijke redenen, als gezondheidsredenen zijn. Wat kennis opdoen over hoe belangrijk een gezond gewicht is voor je gezondheid, kan je hier zeker bij helpen. Probeer je redenen altijd positief te verwoorden. ‘Ik wil geen dik lijf meer’ klinkt en voelt bijvoorbeeld negatief. In plaats daarvan zou je op kunnen schrijven ‘Ik wil een slanker lijf’. Geniet van het proces. Zodra je lekker bezig bent, voelt dat ontzettend goed. Passie is het gevolg van actie, niet andersom. Als je een passie voor gezond eten wilt, dan begint het bij het nemen van de eerste stap.

Wees realistisch
Doelen die totaal niet realistisch zijn, werken niet motiverend. Als je je doelen niet kan halen, zorgt dit voor een gevoel van falen en frustraties. Kies daarom doelen die voor jou haalbaar zijn. Zowel qua eetpatroon als qua gewichtsverlies. Je doelen behalen zorgt voor een positieve boost en helpt je om het afslanken ook op lange termijn vol te houden. Het geeft je een gevoel van controle over je leven. Bij je afslankdoelen hoef je niet alleen te denken aan het aantal kilo’s of centimeters tailleomtrek die je kwijt wilt. Deze doelen kunnen je bijvoorbeeld ook helpen:

  • Ik ga drie keer per week sporten
  • Ik eet iedere dag drie porties groentes
  • Ik drink geen frisdrank meer

Wat eet je wel?
Focus jezelf tijdens je afslankdieet niet alleen maar op wat je allemaal niet meer eet. Anders voelt het al snel aan als een straf. Richt jezelf in plaats daarvan vooral op welke voeding je nu wel eet en wat voor voordelen dit voor je gezondheid heeft. Bijvoorbeeld alle extra vitamines en mineralen die je binnenkrijgt door meer groentes te eten.

Zorg voor support
Een afslankdieet wordt een stuk leuker en makkelijker als je het samen doet. Samen met een goede vriend(in) of je partner aan de slag gaan met afvallen is daarom ideaal. Niemand in je omgeving die ook wat kilo’s kwijt wil? Zorg dan in ieder geval voor mensen om je heen die je steunen en motiveren door jouw plannen en doelen met hen te bespreken.

Kies een manier van eten die bij je past
Je kan nog zo gemotiveerd en positief zijn, als je een dieet kiest waarbij je dagelijks tegen hongergevoelens moet vechten en waarbij je jezelf constant vermoeid voelt, is het natuurlijk lastig om dit vol te houden. Daar kan je met al je positieve gedachtes gewoonweg niet tegenop. Kies daarom voor een dieet dat je lichaam van alle voedingsstoffen voorziet die het nodig heeft en dat zo is samengesteld dat je geen honger hoeft te lijden. Een dieet dat een beperkte hoeveelheid koolhydraten bevat en dat rijk is aan eiwitten en gezonde vetten is hier perfect voor. Als vegetariër krijg je waarschijnlijk iets meer koolhydraten binnen dan een vleeseter. Daar is niets mis mee, zolang je kiest voor de juiste soort koolhydraten (meer over koolhydraten vind je in dit artikel).

Reken op moeilijke momenten
Ook met een goede voorbereiding en een positieve instelling, is de kans groot dat je toch te maken krijgt met moeilijke momenten. Bijvoorbeeld als je moe bent of na een stressvolle dag op je werk. Reken erop dat je deze momenten zult tegenkomen, zodat je jezelf hierop kan voorbereiden met een ‘plan van aanpak’. Welk plan van aanpak voor jou het beste werkt tijdens moeilijke momenten, is persoonlijk. Enkele ideeën zijn:

  • Gaan sporten
  • De natuur in gaan
  • Een ontspannend bad nemen
  • Een boek lezen
  • Een van je geliefden opbellen of bezoeken

Afvallen hoeft niet moeilijk te zijn
Afvallen hoeft niet aan te voelen als een vervelende straf. Door het op een positieve manier aan te pakken, wordt het afvallen niet alleen prettiger, je houdt het ook makkelijker vol. Gebruik de tips uit dit artikel daarom om je afslankdieet positief te houden.

Hou jij je bezig met afvallen? Wat zijn jouw tips? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook of Twitter. We zijn benieuwd!

Bronnen: Dalle Grave R, Calugi S, Molinari E, Petroni ML, Bondi M, Compare A, Marchesini G, QUOVADIS Study Group, Obes Res, 2005. Westerterp-Plantenga MS, Regul Pept, 2008.

Dank aan Shutterstock voor de foto. Je downloadt de foto hier

Summary
6 tips om op een positieve manier af te vallen
Article Name
6 tips om op een positieve manier af te vallen
Description
Je eigen instelling is van groot belang om een afslankdieet te laten slagen en om het niet als een lastige strijd te ervaren. Maar hoe pak je afvallen op een positieve manier aan?
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!