Gember is een kruid met een lekker sterke en pittige smaak. Het is de ideale smaakmaker om je gerechten een Aziatisch tintje te geven. Maar dat is zeker niet de enige reden om van gember te houden. Dit kruid is namelijk ook ontzettend gezond. Charlotte van Puur Figuur onderzocht de gezonde effecten van gember en deelde deze zeven interessante gezondheidsvoordelen met ons!

1. Helpt tegen misselijkheid
Misselijkheid is erg vervelend en daarom worden er allerlei middeltjes tegen misselijkheid gebruikt. Alles om maar van dat nare gevoel af te komen. Lang niet al deze middeltjes zijn echt effectief. Je raadt het waarschijnlijk al: van gember is wél bewezen dat het helpt om misselijkheid te verminderen. Gember kan helpen bij het verminderen van:

  • Zwangerschapsmisselijkheid
  • Wagenziekte
  • Misselijkheid en overgeven na een operatie
  • Misselijkheid na chemotherapie

2. Bestrijdt ontstekingen
Gember helpt om ontstekingen tegen te gaan. Het bevat namelijk veel gingerol, een ontzettend krachtig stofje dat erom bekend staat een ontstekingsremmende werking te hebben. Het bestrijden van ontstekingen is belangrijker dan je wellicht denkt. Bij ontstekingen moet je namelijk niet alleen denken aan een ontstoken wondje of een ontstoken oog. Binnenin ons lichaam vinden ook veel ontstekingsreacties plaats.

Soms hebben deze ontstekingen nut, maar vaak zijn ze juist schadelijk. Deze schadelijke ontstekingen hebben geen duidelijk herkenbare symptomen, maar ongemerkt zorgen ze er wel voor dat je jezelf sneller moe voelt en dat je risico op verschillende ziektes stijgt. Sommige onderzoekers denken zelfs dat dit type ontstekingen de oorzaak zijn van de toename van het aantal kankergevallen. Door gember te eten, verklein je het risico op ontstekingen en daarmee ook het risico op diverse ziektes.

3. Minder last van artrose
Artrosepatiënten opgelet: gember kan helpen om je klachten te verminderen. Dit is te danken aan de ontstekingsremmende werking. Uit een onderzoek met 247 mensen met artrose aan hun knie, bleek dat gemberextract zorgde voor minder pijn en minder behoefte aan pijnmedicatie.

4. Een sterk immuunsysteem
Ons immuunsysteem is van levensbelang. Het beschermt ons lichaam tegen de virussen, bacteriën, schimmels en parasieten waar we dagelijks mee te maken krijgen. Gember helpt je immuunsysteem hierbij. Dit bleek onder andere uit een onderzoek waarbij gemberextract en antibiotica met elkaar vergeleken werden. Er werd onderzocht hoe effectief de middelen waren bij het bestrijden van twee veelvoorkomende bacteriën. Gember bleek effectiever dan de drie soorten antibiotica die gebruikt werden.

5. Minder spierpijn na het sporten
Sporten is hartstikke fijn, maar de spierpijn erna zit niemand op te wachten. Gember kan helpen om deze spierpijn aanzienlijk te verminderen. Waarschijnlijk is ook dit gezondheidsvoordeel te danken aan het ontstekingsremmende stofje gingerol.

6. Bevordert je spijsvertering
Indigestie is een veelvoorkomend maagprobleem. Je hebt hierbij last van maagpijn, een opgeblazen gevoel, zuurbranden en/of oprispingen. Grote kans dat je deze klachten wel herkent. Zo’n 20 à 40% van de Nederlanders heeft er last van. Gember helpt om indigestieklachten te verminderen doordat het ervoor zorgt dat je maag zich sneller leegt.

7. Stabielere bloedsuikerspiegel
Gember helpt om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. En dat willen we graag. Een stabiele bloedsuikerspiegel verlaagt namelijk je risico op diabetes type 2, overgewicht en hart- en vaatziektes. Ook heb je met een stabiele bloedsuikerspiegel minder snel last van energiedipjes.

Goed om te onthouden:
Gember is niet alleen lekker, maar ook erg gezond. Het helpt om ontstekingen tegen te gaan, je risico op ziektes te verlagen en je spijsvertering te verbeteren. Ook kan gember artroseklachten, spierpijn en misselijkheid verminderen. Bovendien helpt het om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden, wat bijdraagt aan een gezond energieniveau, een slank lichaam en een lager risico op verschillende ziektes.

Bronnen: Chaiyakunapruk N, Kitikannakorn N, Nathisuwan S, Leeprakobboon K, Leelasettagool C, Am J Obstet Gynecol, 2006. Pillai AK, Sharma KK, Gupta YK, Bakhshi S, Pediatr Blood Cancer, 2011.
Wang S, Zhang C, Yang G, Yang Y, Nat Prod Commun, 2014. Altman RD, Marcussen KC, Arthritis Rheum, 2001. Ajayi AJ, Awofodu AD, Awosanya AO, Awotona FE, Sebiomo A, Journal of Microbiology and Antimicrobials, 2011. Wu KL, Rayner CK, Chuah SK, Changchien CS, Lu SN, Chiu YC, Chiu KW, Lee CM, Eur J Gastroenterol Hepatol, 2008. Black CD, Herring MP, Hurley DJ, O’Connor PJ, J Pain, 2010.

Eet jij regelmatig gember? Wat is jouw favoriete manier om gember te verwerken? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook of Instagram. We zijn benieuwd!

Dank aan Shutterstock voor de foto van de gember, gemaakt door danielfela. Je downloadt de foto hier. 

Print Friendly, PDF & Email
Summary
7 redenen om vaker gember te eten
Article Name
7 redenen om vaker gember te eten
Description
Gember is een kruid met een lekker sterke en pittige smaak. Maar het is ook heel gezond! Wij delen 7 redenen waarom gember heel gezond is.
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!