Print Friendly, PDF & Email

Kalium is een belangrijk mineraal voor ons lichaam. Als het over goede bronnen van kalium gaat, worden bananen al snel genoemd. En terecht, dit fruit is zeker rijk aan kalium. 100 gram banaan bevat maar liefst 358 mg van dit mineraal. Maar daarnaast zijn er natuurlijk nog meer goede bronnen, die een stuk minder bekend staan om het kalium die ze bevatten. Waarom kalium zo gezond is en welke 8 stuks groenten en fruit veel kalium bevatten, lees je hier!

Wat doet kalium voor je gezondheid?
We hebben veel kalium in ons lichaam. Qua mineralen staat het op de derde plaats, na calcium en fosfor. We hebben het nodig voor een gezonde vochtbalans, een goede werking van spieren en zenuwen en voor onze celstofwisseling. Kalium helpt namelijk bij het opnemen van voedingstoffen in je cellen en het uitscheiden van afvalstoffen uit je cellen. Kalium is daarnaast ook belangrijk om je hart en bloedvaten gezond te houden, doordat het helpt om een hoge bloeddruk te voorkomen.

Hoeveel kalium heb je nodig?
De Gezondheidsraad heeft geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vastgesteld voor kalium. De WHO (World Health Organization) heeft wel een richtlijn opgesteld. Zij raden volwassenen aan om minimaal 3510 mg kalium per dag te consumeren.

Goede kaliumbronnen
Hieronder vind je 8 goede bronnen van dit waardevolle mineraal. Het fijne is dat al deze voorbeelden gezond zijn. Ze passen ook allemaal goed in een afslankdieet, met uitzondering van de gewone aardappel. Deze is namelijk rijk aan simpele koolhydraten.

Avocado’s
Avocado’s staan bekend als zeer gezonde vruchten en dat is zeker niet voor niets. Ze zijn vooral geliefd om de gezonde vetten die ze bevatten, maar daarnaast zijn ze ook een goede bron van mineralen. 100 gram avocado bevat bijna 500 mg kalium.

Zoete aardappels
Zoete aardappels vallen wat ons betreft onder de superfoods. Ze zitten bomvol provitamine A: één grote zoete aardappel is al genoeg om de dagelijks aanbevolen hoeveelheid binnen te krijgen. Daarnaast bevatten ze ook verschillende belangrijke mineralen, waaronder kalium. Met 100 gram zoete aardappel krijg je 337 mg binnen.

Gewone aardappels
Ook gewone aardappels zijn een goede bron van kalium. 100 gram aardappel bevat namelijk 421 mg. Daarnaast zijn aardappels ook een goede bron van vezels, foliumzuur, vitamine B6 en vitamine C.

Watermeloen
Watermeloen is niet de winnaar als het om kalium gaat, maar vormt alsnog een prima bron. 100 gram watermeloen bevat namelijk 112 mg.

Rode bietjes
Rode bietjes bevatten 325 mg kalium per 100 gram. Maar dat is niet de enige reden om deze prachtig gekleurde groente vaker op het menu te zetten. Rode bieten bevatten namelijk ook vezels, vitamine C en betaïne. Betaïne is een stofje dat een ontstekingsremmende werking heeft en helpt om chronische ziektes te voorkomen.

Pompoen
Pompoen is net als zoete aardappel een goede bron van provitamine A. Ook bevat pompoen vitamine C, vezels en diverse mineralen. Ook kalium is ruimschoots aanwezig, 100 gram pompoen bevat 340 mg kalium.

Kokoswater
Kokoswater is de laatste tijd erg populair. Wij snappen waarom. Het bevat vitamine C, magnesium, mangaan, calcium en natuurlijk kalium. Met 100 gram kokoswater krijg je 250 mg kalium binnen.

Spinazie
Spinazie is de kaliumtopper uit dit artikel: 100 gram van deze groente voorziet je lichaam van 558 mg kalium. Daarnaast is spinazie ook een goede bron van verschillende krachtige anti-oxidanten, vitamine K en magnesium.

Let jij op de hoeveelheid kalium die je binnenkrijgt? Hoe doe je dat? Laat het weten in een reactie op de website, Facebook of Twitter. We zijn benieuwd!

Bronnen: Smith SR, Klotman PE, Svetkey LP, J Am Soc Nephrol, 1992. Stuart AS Craig, Am J Clin Nutr, 2004.
http://www.who.int/nutrition/publications/guidelines/potassium_intake_printversion.pdf

Dank aan Shutterstock voor de foto. Je downloadt de foto hier

Summary
8 x goede bronnen van kalium
Article Name
8 x goede bronnen van kalium
Description
Kalium is een belangrijk mineraal voor ons lichaam. Waarom kalium zo gezond is en welke 8 stuks groenten en fruit veel kalium bevatten, lees je hier!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!