Print Friendly, PDF & Email

Er zijn ontzettend veel soorten van één product beschikbaar en de keuze in de supermarkt is overweldigend. Maar waarom zijn er nou eigenlijk zoveel verschillende soorten en wat is nu precies het verschil? De soorten kunnen verschillen in vorm, prijs, voedingswaarden maar ook in gebruik: welke soort kan je waar het beste voor gebruiken? Wij zochten dit voor je uit en zetten alle soorten alternatieven voor gelatine op een rijtje!

Wat is gelatine?
Laten we eerst uitleggen wat gelatine is. Zoals velen van jullie weten is gelatine niet vegetarisch. Het is een bind- en geleermiddel gewonnen uit huiden en botten van dieren. Bind- en geleermiddelen hebben het vermogen om water te binden, wat ervoor zorgt dat een product een dikkere en stevigere structuur krijgt. Welk geleermiddel je kan gebruiken is erg afhankelijk van het product dat je wilt binden. Hieronder vind je een rijtje van vegetarische geleermiddelen!

Agar-agar (E406)
Agar-agar is een witachtige, smaak- en reukloze stof. Deze stof is niet alleen vegetarisch, maar (net zoals onderstaande alternatieven) geheel veganistisch. Agar-agar wordt namelijk gewonnen uit verschillende soorten roodwieren (algen). Net zoals gelatine zorgt deze stof ervoor dat verschillende ingrediënten binden en dat er een gel-achtige structuur ontstaat. Wel is er één verschil: de bindingskracht van agar-agar is véél sterker dan die van gelatine! Het meest bekend in Nederland is agar-agar in poedervorm. Dit poeder is maar liefst vier keer zo sterk als gelatine. Dit houdt in dat 10 blaadjes gelatine gelijk staan aan zo’n 3 à 4 gram poeder. Helaas is deze bindkracht wel van korte duur en is het dus verstandig een recept met agar-agar niet al te vroeg van te voren te maken. Agar-agar los je op in een kokende vloeistof (melk, room of water), waarna je het toevoegt aan het gerecht. Het stolt al bij kamertemperatuur, wat handig kan zijn als het gerecht vervoerd moet worden.

Tips!

  • Helaas verliest agar-agar zijn bindkracht in combinatie met een aantal ingrediënten. Dit zijn zure of vette ingrediënten, vruchten die eiwitbrekende enzymen bevatten, chocolade en spinazie. In combinatie met deze ingrediënten is het slim om meer agar-agar te gebruiken of om te kiezen voor een ander alternatief.
  • Bewaar producten met agar-agar altijd in de koelkast!

1 tl (3 g) agar-agar bevat 11 kcal, 0 g verzadigde vetzuren, 0,27 g zout en 0,2 g eiwitten.

Pectine (E44)
Pectine is een natuurlijk bindmiddel dat voorkomt in de celwanden van planten en vruchten (in de schil). Aangezien er veel verschillende soorten vruchten zijn, zijn er vele soorten pectine. Vooral citrusvruchten worden gebruikt als bron van pectine, maar ook appels zijn een bekende bron. Het verschil tussen deze twee is dat citruspectine veel lichter van kleur is en appelpectine ervoor zorgt dat andere fruitsmaken heel goed uitkomen. Pectine wordt veelal gebruikt bij het maken van jam, chutney of confituur. Het is online verkrijgbaar in poedervorm, gebruik per kilo fruit 0-15 gram pectinepoeder (afhankelijk van hoe dik je je eindproduct wilt hebben). Pectine is ook heel gemakkelijk zelf te maken. Het enige wat je nodig hebt is fruit, citroen, water en 1 à 2 uur vrije tijd. That’s it!

1 tl (3 g) pectine bevat 9,75 g kcal, 0 g verzadigde vetzuren, 0,02 g zout 0 g eiwitten.

Tapioca
Tapioca is een zetmeelrijk product dat wordt gemaakt van de cassavewortel, een eetbare wortelknol. Dit betekent dat tapioca niet alleen veganistisch is, maar ook nog eens glutenvrij. Een perfect alternatief voor mensen met een glutenintolerantie (coeliakie). Tapioca is in verschillende vormen te vinden: meel, blokjes en parels. Iedere vorm van tapioca heeft zijn eigen toepassing. Het meel gebruik je voor baksels en om toe te voegen aan gerechten, zodat deze wat steviger van structuur worden. Wil je bijvoorbeeld een saus wat dikker maken, dan voeg je beetje bij beetje wat meel toe totdat je de gewenste consistentie hebt. Met de parels maak je vooral hele lekkere desserts, maar ook Bubble Tea!

1 tl (3 g) tapioca bevat 10,74 g kcal, 0 g verzadigde vetzuren, 0 g zout en 0 g eiwitten.

Arabische gom (E414)
Arabische gom is een harsachtige gom, afkomstig uit een boom van het Acacia geslacht. Deze gom komt vrij wanneer de schors van de boom beschadigd is. Het voordeel van Arabische gom is dat dit bindmiddel kleurloos, smaakloos, geurloos en helder is. Het dient in producten als verdikkingsmiddel, emulgator of stabilisator. Hierdoor vinden we de gom veel terug in onze dagelijkse producten. Denk hierbij aan frisdrank, snoepgoed, toetjes en ijs. Hoeveel je van deze stof nodig hebt is afhankelijk van functie en toepassing. Helaas heeft Arabische gom zo onwijs veel verschillende functies, dat wij geen goede schatting kunnen maken.

1 tl (3 g) Arabische gom bevat 10,44 kcal, 0 g verzadigde vetzuren, 0,04 g zout en 0,06 g eiwitten

Met welk middel werk jij het liefst? Ken jij een lekker recept met een vegetarisch geleermiddel? Laat het ons weten in de reacties op de website, Facebook of Instagram!

Dank aan Pixabay voor de foto van het snoep, gemaakt door Frank Wittowski. Je downloadt de foto hier.

Summary
Alle soorten alternatieven voor gelatine op een rijtje
Article Name
Alle soorten alternatieven voor gelatine op een rijtje
Description
Er zijn ontzettend veel soorten van één product beschikbaar, wat is het verschil? Vandaag zetten wij alle vegetarische gelatine alternatieven op een rijtje!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!