Beoordeel dit artikel

Minder eten is zeker niet alleen een kwestie van wilskracht. Je hormoonhuishouding heeft namelijk een enorme invloed op je hongergevoel! Als jij ook een maag hebt die wel een bodemloze put lijkt, kan het zijn dat je hormonen niet goed in balans zijn. Of dat ze hun werk simpelweg niet meer goed kunnen doen. Dit is het geval bij leptineresistentie. In dit artikel vertellen we je wat dit is en hoe je het verhelpt.

Wat is leptine?
Leptine wordt vaak het verzadigingshormoon genoemd. Het geeft je hersenen een signaal dat er niet meer gegeten hoeft te worden. Dit zorgt ervoor dat je jezelf verzadigd voelt. Ghreline is de tegenhanger van leptine. Het hongerhormoon dus. Het geeft je lichaam juist de boodschap dat er eten nodig is, waardoor je honger ervaart. Je vetcellen maken leptine aan. Hoe meer vet je hebt, hoe meer leptine je aanmaakt. Dit helpt om overgewicht te voorkomen. Zodra je wat meer lichaamsvet hebt, ga je namelijk automatisch minder eten omdat je dan meer leptine aanmaakt en jezelf daardoor verzadigd voelt. Daarnaast helpt leptine ook om je stofwisseling te verhogen. Je verbruikt dan meer calorieën. Meer lichaamsvet betekent immers dat er genoeg energie voorhanden is, dus hoeft je lichaam er niet zuinig mee te zijn. Ideaal als je wilt afslanken. Hoe kan het dan dat toch zoveel mensen kampen met overgewicht? En dat mensen met overtollig lichaamsvet evenveel of zelfs meer honger ervaren dan mensen met een gezond gewicht? Dit kan te maken hebben met leptineresistentie.

Wat is leptineresistentie?
Meer lichaamsvet betekent dus meer leptine. En als je langere tijd veel leptine aanmaakt, kan het zijn dat je lichaam er doof voor wordt. Dit is leptineresistentie. Je kan het zo zien: als je een trein voorbij hoort komen, merk je dit direct op. Als je dichtbij een treinspoor woont en vele treinen voorbij hoort komen, merk je dit na een tijdje niet meer op. Het is dan net alsof je de treinen niet meer hoort. Als je hersenen leptine niet meer opmerken, krijgt je lichaam dus geen signaal meer dat je genoeg gegeten hebt. Het gevolg: je blijft honger houden, ook als je eigenlijk al vol zit. Het heeft geen uitleg nodig dat dit ervoor kan zorgen dat je nog meer aankomt en dat het afslanken veel moeilijker maakt.

Zo verhelp je leptineresistentie
Leptineresistentie is dus erg vervelend. Maar het fijne is: je kan je hersenen weer gevoelig maken voor leptine, waardoor je jezelf weer makkelijker verzadigd voelt. Je voeding speelt hierbij de belangrijkste rol. Deze tips helpen je om leptineresistentie te verhelpen:

  • Vermijd geraffineerde suikers. Vooral glucose-fructosestroop wil je compleet vermijden. Deze naam zegt je misschien niet zoveel, maar als je in de supermarkt ingrediëntenlijsten bekijkt, zal je zien dat het aan allerlei producten wordt toegevoegd.
  • Eet veel vezels. Deze vind je in groenten, fruit, peulvruchten en volkoren granen zoals havermout.
  • Eet meer omega 3-vetzuren. Van deze supergezonde vetzuren krijgen we vaak veel te weinig binnen. Meer over omega 3 lees je hier.
  • Zorg ervoor dat je voldoende proteïne binnenkrijgt. Hier lees je meer over eiwitten in een plantaardig dieet.
  • Probeer stress zoveel mogelijk te vermijden en zorg voor voldoende ontspanning.
  • Slaap iedere nacht 7 à 8 uur en eet niets meer in de laatste 2 à 3 uur voor je naar bed gaat.
  • Zorg ervoor dat je dagelijks voldoende beweegt. Doe thuis workouts, ga naar de sportschool, wandel, fiets, tuinier of ga aan de slag met huishoudelijke klusjes.

In het kort
Je hormonen hebben een enorme invloed op je gezondheid en je gewicht. Een van de hormonen die belangrijk zijn voor een gezond gewicht, is het verzadigingshormoon leptine. Je lichaam kan echter ‘doof’ worden voor dit hormoon, waardoor je sneller aankomt en moeilijker afslankt. Om te genezen van leptineresistentie, is het belangrijk om gezond te eten. Geen geraffineerde suikers en juist veel vezels, gezonde vetten en eiwitten. Zorg daarnaast voor een goede nachtrust, beweeg voldoende en vermijd stress.

Wist jij wat het effect van leptine is? Ga jij hier op letten? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook of Instagram. We zijn benieuwd!

Bronnen
Website:
Puur Figuur
Onderzoeken: Lustig RH, Nature Reviews Endocrinology, 2006. Park HK, Ahima, RS, Metabolism-Clinical and Experimental, 2015. Weigle DS, Breen PA, Matthys CC, Callahan HS, Meeuws KE, Burden VR, Purnell JQ, Am J Clin Nutr, 2005. Reseland JE, Anderssen SA, Solvoll K, Hjermann I, Urdal P, Holme I, Drevon CA, Am J Clin Nutr, 2001.

Dank aan Shutterstock voor de foto van de vrouw bij de koelkast, gemaakt door Andrey_popov. Je downloadt de foto hier. 

Summary
Altijd honger? Dit wil je weten over leptineresistentie
Article Name
Altijd honger? Dit wil je weten over leptineresistentie
Description
Minder eten is zeker niet alleen een kwestie van wilskracht. Je hormoonhuishouding heeft namelijk invloed op je honger! Dit moet je weten over leptine!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!