Print Friendly, PDF & Email

Broccoli zit bomvol voedingsstoffen en levert daardoor veel gezondheidsvoordelen op. Deze groente is bijvoorbeeld goed voor ons immuunsysteem, onze botten en huid. Benieuwd naar wat deze voordelen precies zijn? Onze gastblogger van Puur Figuur zet zeven belangrijke voordelen voor je op een rijtje.

1: Immuunsysteem
Ons immuunsysteem heeft allerlei voedingstoffen nodig om optimaal te functioneren. De bekendste hiervan is vitamine C. En waarschijnlijk raad je het al: broccoli is rijk aan deze vitamine. Zeg maar gerust zeer rijk. 100 gram rauwe broccoli bevat zo’n 90 mg vitamine C. Dat is ruim de dagelijks aanbevolen hoeveelheid.

Tip: om de vitamine C zoveel mogelijk te behouden, kan je broccoli beter niet koken. Stomen is een betere optie. Of eet het gewoon rauw, dat kan ook. Het geeft je salade een lekker knapperige bite!

2: Mooie huid
Die grote hoeveelheid vitamine C uit broccoli helpt ook om je huid gezond te houden. Ons lichaam gebruikt vitamine C namelijk bij onze collageenaanmaak. Collageen is een belangrijk onderdeel van de huid. We hebben het nodig om onze huid stevig en soepel te houden. Een verminderde collageenaanmaak is daarom een van de oorzaken van rimpels. Uit onderzoek onder meer dan 400 vrouwen blijkt dan ook dat vitamine C gelinkt kan worden aan minder zichtbare rimpels. Naast onze collageenaanmaak, kan dit ook te maken hebben met het beperken van huidschade door de zon. Vitamine C helpt namelijk ook om onze huid te beschermen tegen de schadelijke effecten van UV-straling.

3: Antioxidanten
Antioxidanten zijn stofjes die je lichaam beschermen tegen schade door vrije radicalen. Broccoli bevat veel krachtige antioxidanten en levert daarnaast ook nog eens een stofje dat tijdens onze spijsvertering wordt omgezet in een superantioxidant. Er zijn aanwijzingen dat deze superantioxidant, genaamd sulforafaan, goed is voor onze bloedsuikerspiegel, ons cholesterol, het remmen van ontstekingen en het gezond houden van ons hart. Ook is sulforafaan goed voor je botten. En dat brengt ons bij het volgende gezondheidsvoordeel!

4: Sterke botten
Broccoli levert ons een mooie bundel voedingsstoffen die goed zijn voor onze botten. Zo bevat het bijvoorbeeld veel calcium, een mineraal waarvan we allemaal weten dat het helpt om onze botten en tanden gezond en sterk te houden. Daarnaast is broccoli zeer rijk aan vitamine K. Deze vitamine draagt bij aan een hogere botdichtheid. Een hogere botdichtheid betekent sterkere botten en een kleiner risico op botbreuken. Verder bevat broccoli ook nog deze stoffen die goed zijn voor je botten:

  • Vitamine C
  • Provitamine A
  • Zink
  • Fosfor
  • Sulforafaan

5: Gezonde spijsvertering
Broccoli is een hele goede bron van vezels. Vezels zijn goed voor je spijsvertering. Ze helpen bijvoorbeeld bij een regelmatige stoelgang en bij het voorkomen van obstipatie. Daarnaast zijn ze goed voor je darmflora. De goede bacteriën in je darmen zijn namelijk gek op vezels. Een vezelrijk dieet zorgt daarom voor meer goede bacteriën. Dat helpt om te voorkomen dat slechte bacteriën, schimmels of parasieten de overhand krijgen.

Daarnaast is een gezonde darmflora goed voor je…:

  • Immuunsysteem
  • Opname van voedingsstoffen
  • Aanmaak van voedingsstoffen
  • Gewicht
  • Hart en bloedvaten

6: Hersenen in topconditie
Broccoli bevat verschillende stoffen die helpen om je hersenen gezond te houden. Dit geldt ook voor andere donkergroene groentes. Uit een onderzoek onder 960 oudere volwassenen bleek dat er een link is tussen het eten van donkergroene groentes en het tegengaan van mentale achteruitgang door veroudering.

7: Minder ontstekingen
In broccoli zijn verschillende bioactieve stofjes te vinden die helpen om ontstekingen te verminderen (waar sulforafaan er een van is). Die zijn zeer welkom. Veel mensen hebben namelijk laaggradige ontstekingen in hun lichaam zonder het te weten. Deze ontstekingen sluimeren lange tijd door en richten ongemerkt schade aan, waardoor het risico op ziektes stijgt. Door deze ontstekingen tegen te gaan, helpt broccoli om je lichaam gezond te houden.

In het kort
Broccoli zit bomvol waardevolle voedingstoffen. Hierdoor is het onder andere goed voor je…:

  • Immuunsysteem
  • Huid
  • Botten
  • Hersenen
  • Hart
  • Spijsvertering

Ook profiteren van de grote gezondheidsvoordelen? Wij hebben een heleboel lekkere broccoli recepten voor je klaarstaan!

Bronnen: Maeve C Cosgrove, Oscar H Franco, Stewart P Granger, Peter G Murray, Andrew E Mayes, Am J Clin Nutr, 2007. Juliet M Pullar, Anitra C Carr, Margreet CM Vissers, Nutrients, 2017. Adriana Conzatti, Fernanda Carolina Telles da Silva Fróes, Ingrid Dalira Schweigert Perry, Carolina Guerini de Souza, Nutr Hosp, 2014. Paul C Evans, EPMA J, 2011. Martha Clare Morris, Yamin Wang, Lisa L Barnes, David A Bennett, Bess Dawson-Hughes, Sarah L Booth, Neurology, 2018.

Kende jij de gezondheidsvoordelen van broccoli al? Wat is jouw favoriete broccoli recept? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

 

Summary
De gezondheidsvoordelen van broccoli
Article Name
De gezondheidsvoordelen van broccoli
Description
Broccoli bevat bomvol voedingsstoffen en levert ons daardoor veel gezondheidsvoordelen op. We zetten zeven voordelen voor je op een rij!
Author