Hoeveel zout heb je nodig bij het sporten?
3 (60%) 2 votes

Karin, sportdiëtist in opleiding en schrijver van Sportables, gaat na haar reeks met sportsnack-recepten, nu aan de slag met het beantwoorden van jullie prangende sportvragen. Deze week: heb je zout nodig bij het sporten? Hoeveel heb je nodig? En waarom heb je zout nodig? Je leest het hier!

Het nut van zout
Wanneer je gesport hebt kun je soms echt zin hebben in iets zouts. Voor sporters zijn zouten namelijk ontzettend belangrijk! We noemen ze ook wel de elektrolyten: natrium, kalium en chloride zijn voorbeelden. Deze stofjes vallen onder de micronutriënten en dus leveren ze geen energie. Toch kom je zonder deze stoffen niet ver. Ze zorgen er namelijk voor dat je bijvoorbeeld je spier kunt aanspannen en dat allerlei processen in je lichaam plaats kunnen vinden. Niet onbelangrijk dus!

Zout goed voor elk?!
De gemiddelde Nederlander krijgt te veel zout binnen, dit heb je wellicht eerder gehoord. Maar liefst 85% van de Nederlandse bevolking eet meer zout dan de maximaal aanbevolen 6 gram per dag. Aj. Minder zout dus! Maar hoe komt dat toch? Natuurlijk zijn we zelf verantwoordelijk voor dat snufje zout over ons vers gekookte eitje, maar het minderen van zout geldt ook voor de voedingsindustrie! Deze ‘jongens’ voegen zouten toe aan allerlei producten om de smaak te verbeteren én om ze langer houdbaar te maken. Is dat nou nodig? Nee, vaak niet én liever niet. Teveel zout is niet fijn voor je lichaam, het zorgt voor een hoge bloeddruk en verhoogde kans op allerlei gezondheidsklachten. Tenzij… je lekker fanatiek sport!

Wie zweet, verliest zout
Wie een beetje fanatiek beweegt, die zweet! Met zweet verlies je naast vocht ook mineralen oftewel elektrolyten oftewel… juist: zouten! Dat proef je ook wanneer je zweet en er een druppel op je lip belandt. Zouten zoals natrium, kalium, chloride, maar ook een kleine hoeveelheid calcium verlaten via het zweet je lichaam. En daarom moet je deze weer aanvullen wanneer je veel hebt gezweet. Zorg dus voor een lage zout inname in je basis voeding. 5 gram zout per dag is zat! Je moet er misschien even aan wennen, maar na een tijdje mis je het niet meer. Ga je langer dan een uur sporten en verwacht je flink te zweten? Voeg dan een snufje “losalt” toe aan je sporthap of -drank. In onze SPORTables gebruiken we vaak Losalt. In dit product is een deel van het natrium in het zout vervangen door kalium. Ideaal voor de sporter! En zo voorkom je ook gelijk die te hoge natiurm inname.

Elektrolyten: natrium, kalium en chloride
Natrium en chloride zijn de elektrolyten die veel voorkomen in de vloeistof buiten de cellen in ons lichaam (extracellulaire vloeistof). De concentratie van kalium in de intracellulaire vloeistof (dus de vloeistof in de cellen) is daarentegen hoog. Dit verschil in concentratie van de verschillende elektrolyten stimuleren het transport van vloeistof met opgeloste voedingsstoffen en afvalstoffen tussen de verschillende weefsels. Dit heet osmose. Op die manier worden door osmose de voedingsstoffen én afvalstoffen tussen de cel en het extracellulaire milieu uitgewisseld. Tijdens het bewegen en sporten maken de elektrolyten onder andere een goed transport tussen het bloed en de actieve spiercel mogelijk en zorgen er zo voor dat jij je kunt blijven voortbewegen. Wel zo fijn! Natrium is daarnaast een mineraal dat essentieel is voor het regelen van de vochtbalans in je lichaam. Ook hebben spier- en zenuwcellen natrium nodig om goed te kunnen werken. Om al deze redenen worden elektrolyten dan ook vrijwel altijd toegevoegd aan sport- of hersteldranken.

Daarnaast heeft het nóg wat voordelen:

  • Het verbetert de smaak van de drank (tot een bepaalde hoeveelheid natuurlijk).
  • Het zorgt ervoor dat je dorst blijft houden, zodat het je stimuleert meer te drinken.
  • Natrium verhoogt de waterabsorptie in de darmen; het vocht wordt beter en sneller opgenomen als er natrium aanwezig is.

Let jij erop dat je voldoende zout binnenkrijgt als je gaat sporten? Hoe doe je dat? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook of Twitter. We zijn benieuwd!

Dank aan Shutterstock voor de foto. Je downloadt de foto hier

Summary
Heb je zout nodig bij het sporten?
Article Name
Heb je zout nodig bij het sporten?
Description
Karin, sportdiëtist in opleiding en schrijver van Sportables, beantwoordt jullie prangende sportvragen. Vandaag: hoeveel zout heb je nodig bij het sporten?
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!