De relatie tussen je stress en je darmen
5 (100%) 2 votes

Wist jij dat stress ook te maken kan hebben met de balans van je lichaam? Als je een tekort aan vitamines en mineralen hebt, krijg je meer last van stress. Dit komt omdat je biochemie verstoord raakt. En laat het daar nu net allemaal om draaien als je last hebt van stress! Stress wordt vaak gezien als een psychisch probleem, maar het is ook een heel lichamelijke reactie op gevaar. De oplossing is dichterbij dan je denkt en is soms heel simpel: eet genoeg groenten en fruit!

Stress: geen psychologisch probleem
Stress wordt vaak afgedaan als een probleem dat zich je hoofd bevindt, een psychologisch probleem dus. In de trend van stressvrij het nieuwe jaar in, hebben wij advies ingewonnen bij Jurgen Spelbos van het Centrum voor Stressologie. Jurgen geeft aan dat stress als psychologisch probleem een te eenzijdige benadering is. Dit komt omdat stress ook een biochemische reactie in je lichaam is op gevaar. Bij stress spelen hormonen en bijnieren, de hormoonfabriekjes in je lichaam, de hoofdrol en die bevinden zich voornamelijk in je lijf en veel minder in je hoofd. Natuurlijk spelen de hersenen ook een grote rol in de stressreactie, maar die reactie verloopt instinctief en daar komen geen tot weinig gedachten bij kijken.

Minder stress door je darmen te voeden
Voeding heeft alles te maken hormomen en neurotransmitters. Wij schreven hier met behulp van Jurgen eerder al een artikel over. Dat artikel vind je hier. Je lichaam maakt uit voedingsstoffen hormonen en neurotransmitters aan, daarom is gezond eten zo belangrijk in tijden van stress. Je kunt supergezond eten, maar als je darmen niet goed werken, zijn deze niet in staat om alle vitamines en mineralen uit de voeding te halen. Stressologie begint dus eigenlijk in je darmen, bij je darmflora om precies te zijn, daar waar darmbacteriën hun belangrijke werk doen. Het probleem is dat je spijsvertering, net als je immuunsysteem en je hersenen, onder invloed van stress veel minder goed werkt. De kunst is het verminderen van stress en tegelijkertijd te beginnen met het boosten van je darmen.

Help je darmen een handje!
Je darmen boosten, dat doe je natuurlijk weer met goede voeding. Dit kan je het beste bereiken door je eetpatroon te veranderen. Misschien kan je dit volledige lijstje afvinken, maar het kan ook zo zijn dat er nog werk aan de winkel is. Eigenlijk zijn de volgende tips heel makkelijk te implementeren in jouw dieet! Wij gaan hier in ieder geval mee aan de slag:

  • Eet meerdere kleinere porties per dag in plaats van enkele grote maaltijden.
  • Vergeet niet te ontbijten!
  • Eet minder uit blikjes, zakjes en pakjes of kant-en-klaar maaltijden.
  • Eet zo gevarieerd mogelijk.
  • Eet groenten, bonen, peulvruchten en volkoren granen.

Pre- en probiotische voeding voor de darmen
De kracht van prebiotische voedingsmiddelen zit het vooral in vezels en voedingsstoffen die goede darmbacteriën voeden. Producten die perfect zijn voor dit klusje zijn o.a.:

  • Uien
  • Knoflook
  • Prei
  • Asperges
  • Bananen
  • Appels
  • Lijnzaad
  • Haver
  • Cacao
  • Zeewier

Daarnaast heb je ook voedingsmiddelen die een probiotische werking hebben en ook daar doe je goede bacteriën een groot plezier mee. Deze voeding is vaak gefermenteerd en zit veel in de volgende producten:

  • Yoghurt
  • Zuurkool
  • Kefir
  • Pure chocolade
  • Augurken
  • Bananen
  • Tempeh
  • Boerenkaas

Daarnaast kan het drinken van water en groene thee en het gebruik van kruiden een positieve werking hebben op je spijsvertering. Ook is bewegen een mooie manier om de spijsvertering op gang te brengen. Tot slot het eeuwenoude advies, waar we na de feestdagen weer extra goed naar moeten luisteren: doe rustig aan met alcohol en vermijd stress!

Ken jij het Centrum van Stressologie al? Of heb jij tips om stress te verminderen? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook of Twitter. We zijn benieuwd!

 

Summary
De relatie tussen je stress en je darmen
Article Name
De relatie tussen je stress en je darmen
Description
Wist jij dat stress ook te maken kan hebben met de balans van je lichaam? De oplossing heeft alles te maken met je darmen!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!