Print Friendly, PDF & Email
5/5 - (3 stemmen)

Het is jullie vast niet ontgaan, maar kokosolie is helemaal hot en wordt door velen aangeprezen als een waar superfood. Ook worden de schappen van de gemiddelde supermarkt aangevuld met talloze kokosproducten, zoals kokosyoghurt, kokosijs, kokosmelk en ga zo maar door. Maar wat weten we precies van de gezondheidsvoordelen van deze producten? Laten we beginnen met kokosolie, is het echt zo gezond? En waarom dan? Lees snel verder en kom erachter!

Gezondheidsclaims rondom kokosolie
Wie op het internet iets over kokosolie probeert te vinden, wordt overspoeld met informatie over de vele gezondheidsvoordelen van kokosolie. Op verschillende gezondheidswebsites en blogs kun je bijvoorbeeld lezen dat kokosolie gezond is voor je hart, dat het cholesterol verlaagt en dat je vetverbranding ervan omhoogschiet… Klinkt goed, maar wat is ook echt waar? Helaas zijn de claims die je online kunt vinden niet altijd gebaseerd op onderzoek en kan het moeilijk zijn om te weten wat je moet geloven. Gelukkig zijn wij de wetenschappelijke literatuur ingedoken en hebben we alles voor je op een rijtje gezet! 😉

Kokosolie, goed voor het hart?
Een van de populairste gezondheidsclaims over kokosolie is dat het goed is voor je hart. Dit wordt gezegd omdat het eten van kokosolie invloed heeft op je cholesterol. Lees hier meer over cholesterol. Kokosolie zou namelijk de HDL-cholesterol verhogen, maar wat betekent dat precies? HDL is de ‘gezonde’ variant van cholesterol die geassocieerd wordt met een lager risico op hart- en vaatziekten. Dat klinkt positief! Wat we daarentegen ook weten, is dat kokosolie enorm rijk is in verzadigd vet, het heeft een verzadigd vetgehalte van wel 87%. Dit is een stuk hoger dan bijvoorbeeld roomboter, met een gehalte van 51%! Verzadigd vet kunnen we beter mijden omdat verzadigd vet LDL verhogend werkt. LDL-cholesterol is juist de ‘ongezonde’ variant van cholesterol en is geassocieerd met een hoger risico op hart- en vaatziekten. Kortom, kokosolie zou misschien HDL kunnen verhogen, maar zit ook vol met verzadigd vet en verhoogt daardoor LDL. Dit lijkt elkaar tegen te spreken, is het dan juist goed of niet goed voor je hart?

Uit onderzoek blijkt dat kokosolie in vergelijking met andere plantaardige oliën HDL iets kan verhogen, maar LDL nog véél meer laat toenemen. Onder de plantaardige vetten is kokosolie dus niet de gezondste optie. In vergelijking met dierlijke vetten daarentegen is kokosolie is wél een gezonder alternatief, omdat kokosolie de LDL minder verhoogt dan dierlijke vetten, maar andere plantaardige vetten zijn beter voor je hart. We weten nu dat kokosolie LDL verhoogt en vol zit met verzadigde vetten. Dit verhoogt de kans op hart- en vaatzieken waardoor het waarschijnlijk toch beter is om te kiezen voor plantaardige vetten die lager zijn in deze waarden, zoals olijfolie.

Vetverbranding
Een andere gezondheidsclaim over kokosolie gaat over het metabolisme en de vetverbranding. Er wordt namelijk gezegd dat kokosolie beter voor je stofwisseling is dan andere bronnen van verzadigd vet omdat het relatief veel ‘middellange-keten vetzuren’, oftewel MCFA, bevat. Wat dat precies betekent, hebben wij voor je uitgezocht! Vetten in ons dieet bevatten vetzuren. MCFAs zijn vetzuren die korter zijn dan de meeste vetzuren (lange-keten vetzuren) in ons dieet. Deze zogenaamde MCFAs worden op een andere manier verwerkt in je metabolisme en dat zorgt mogelijk voor een verhoogde vetverbranding. Zou kokosolie dan een wonder zijn om je stofwisseling op peil te houden?

Uit onderzoek blijkt dat MCFAs kunnen zorgen voor een hoger energieverbruik en verlaagd vetpercentage vergeleken met olijfolie in mannen met overgewicht. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat MCFAs tot meer gewichtsverlies leiden vergeleken met lang-keten vetzuren. Betekent dit dat kokosolie de vetverbranding ondersteunt? Omdat het bij deze artikelen gaat over pure MCFA-olie, kun je dit niet meteen zeggen over kokosolie. De samenstelling van kokosolie is namelijk anders: kokosolie bestaat maar voor 50% uit MCFAs. Over de effecten van kokosolie op de vetverbranding is nog niet genoeg bekend om conclusies te trekken. Om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen is dus nog veel meer onderzoek nodig!

Is kokosolie altijd veganistisch?
Kokosolie wordt vaak gezien als een veganistisch alternatief van boter. Hoewel kokos strikt gezien helemaal plantaardig is, zijn niet altijd alle kokos producten veganistisch. Hoe zit dat? Helaas worden er soms gevangen apen getraind in speciale trainingsscholen om kokosnoten uit de bomen te halen. Apen zijn namelijk veel sneller dan mensen hierin en worden daarom gebruikt in de kokosindustrie. Gelukkig zijn er inmiddels veel winkels die deze kokosproducten vermijden. Hier vind je een lijstje van merken die apenarbeid-vrije kokos gebruiken!

Dus… feit of fictie?
We weten nu dat er eigenlijk geen grote bewezen gezondheidsvoordelen zijn bij het eten van kokosolie. We weten wel dat kokosolie vol zit met verzadigde vetten en dat het LDL verhoogt, daarom is kokosolie niet het gezondste alternatief binnen plantaardige vetten. Dit betekent natuurlijk niet dat jij nooit meer iets met kokos kunt eten! Eens in de tijd genieten van baksels of pannenkoeken gebakken met kokosolie kan nog steeds, maar als je voor een gezonde optie wilt gaan zijn er een hoop andere plantaardige oliealternatieven 😉

Gebruik jij wel eens kokosolie? Waar gebruik jij het voor en waarom? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook of Instagram. We zijn benieuwd!

 

Summary
Kokosolie is gezond, feit of fictie?
Article Name
Kokosolie is gezond, feit of fictie?
Description
Kokosolie is helemaal hot en wordt aangeprezen als een waar superfood. Is het echt zo gezond? En waarom dan? Kom erachter in dit artikel!
Author