Print Friendly, PDF & Email

Als je de laatste tijd op sociale media hebt gekeken, heb je misschien een paar (honderd) berichten over eten voorbij zien komen. Deze variëren van artistieke foto’s van restaurantmaaltijden tot dagelijkse updates over het keto- of paleodieet van je vrienden. Naast het leveren van inspiratie voor lekkere gerechten doen social media kanalen nog iets anders: ze zetten aan tot (on)gezonde voedingskeuzes. Plaatsen jouw vrienden op social media foto’s van smoothies en salades of patat en donuts? Het antwoord kan jouw voedingskeuzes onbewust beïnvloeden.

Van je (Facebook) vrienden moet je het hebben
Gebruikers van sociale media eten eerder fruit en groenten als ze denken dat hun vrienden hetzelfde doen, zo blijkt uit een nieuwe studie. Onderzoekers vroegen 369 studenten om in te schatten hoeveel fruit, groenten, snacks en suikerhoudende dranken hun Facebook-vrienden elke dag consumeerden. De deelnemers die geloofden dat hun vrienden de aanbevolen porties fruit en groenten aten, aten op hun beurt een extra portie. Maar omgekeerd bleken de Facebook-gebruikers ongeveer één derde meer junkfood en suikerhoudende dranken te consumeren wanneer ze dachten dat hun online sociale kringen dit ook deden. 

We lijken onbewust verantwoording af te leggen over hoe anderen zich gedragen bij het maken van onze eigen voedselkeuzes. Dus als we denken dat onze vrienden veel groenten en fruit eten, zullen we eerder zelf groenten en fruit eten. Aan de andere kant, als we het gevoel hebben dat ze graag veel snacks en suikerhoudende dranken consumeren, kan dit ons een ‘vrijbrief’ geven om ook ongezonde voedingsmiddelen te eten. In de echte wereld zagen we dit al terug bij het effect van sociale invloed op onze voedingskeuzes. Maar nu blijkt dat social media kanalen dezelfde resultaten teweegbrengen.

Verstoorde relatie met eten
De resultaten dienen als bewijs dat vrienden op social media de eetgewoonten van mensen beïnvloeden. Daarnaast suggereren ze dat het volgens de onderzoekers mogelijk is om social media te gebruiken om gezond eten te stimuleren. Dit kan mensen aanmoedigen om meer van deze voedingsmiddelen te eten. Dit soort gezondheidscampagnes zullen echter een dunne lijn moeten bewandelen, omdat het bestempelen van bepaalde voedingsmiddelen als ‘gezond’ of ‘ongezond’ ook kan betekenen dat ze ‘goed’ of ‘slecht’ zijn. Dit hecht een morele waarde aan voedsel en kan onbedoeld mensen een schuldgevoel geven wanneer zij niet alleen maar gezond eten. Voorzichtigheid is geboden bij berichten op sociale media, omdat sommige onderzoeken een verband aantonen tussen het gebruik van sociale media onder tieners en verstoord eetgedrag, zoals zorgen maken over hun gewicht of figuur, maaltijden overslaan, eetbuien of overmatig sporten.

Gebruik social media daarom voor inspiratie en creatieve ideeën, maar wees realistisch. Ze laten maar een gedeeltelijke waarheid zien. Net zoals je vrienden op social media alleen de feestjes laten zien en niet de saaie avonden op de bank, geven voedselfoto’s geen volledig beeld van hun voedingsinname.

Beïnvloedt social media jouw voedingskeuzes? En hoe? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

PS. Wil jij blijvend minder vlees eten en vaker vegetarisch, maar lukt het je niet om je eetpatroon te veranderen? Of heb je een vriend(in) die hulp kan gebruiken? Koop dan nu onze online cursus vleesminderen in 15 dagen! Je krijgt 5 euro korting met code DEHIPPEVEGETARIER. Na de cursus geniet je gegarandeerd van een nieuw eetpatroon!

 

Summary
Hoe social media onze voedingskeuzes beïnvloedt
Article Name
Hoe social media onze voedingskeuzes beïnvloedt
Description
Van artistieke food foto's tot dagelijkse updates over het dieet van je vriendin. Wat voor effect heeft social media op onze voedingskeuzes?
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!