Print Friendly, PDF & Email

Stress (en daarmee ook burn-out) wordt vaak afgedaan als een mentaal probleem, maar wat onvoldoende bekend is, is dat het voor een groot deel een fysiek probleem is. Je kunt het zien aankomen, je kunt het meten! Een verminderde werking van de bijnieren bijvoorbeeld is overduidelijk een stressgerelateerd probleem. Als je daar niet op tijd bij bent, roepen die bijnieren je lichaam een halt toe, zo vertelde Jurgen Spelbos van het Centrum voor Stressologie ons. Dus ik dacht: meten is weten! Ik ga op onderzoek naar m’n eigen stressniveau.

Gezond lijf, gezond bedrijf
Een eigen bedrijf hebben met personeel is niet niks. Je dag bestaat voor een groot deel uit bellen, mailen, meetings, vragen beantwoorden, problemen oplossen, en pas daarna – vaak als iedereen naar huis is – heb je tijd om echt je werk te doen. Dit vraagt veel van je, zowel fysiek als mentaal, en je weet: als jij omvalt, dan heeft je bedrijf echt een probleem. Ik ben me persoonlijk heel bewust van deze situatie sinds ik De Hippe Vegetariër onderdeel heb gemaakt van Green Food Lab. Zo’n startend bedrijf vraagt zóveel aandacht en energie, dat ik echt m’n best moet doen mezelf niet voorbij te hollen. Rust te nemen. Met een hoofd altijd vol ideeën en energie voor tien, ben ik natuurlijk op papier een zeer geschikte burn-out kandidaat. Maar dat gaat mij niet overkomen, en dus ben ik een zelfonderzoek aangegaan: haaranalyse!

Ben je benieuwd naar mijn nieuwe werkende leven als “eindbaas”? Hoe mijn werkdag eruit ziet? Waar ik mee struggle? Waar ik stress van krijg? Ik praatte erover in de podcast van Leonie de Jong van Gezond lijf, Gezond bedrijf. Luister hem hier!

Cortisolgehalte en functie bijnieren meten
Naar aanleiding van het verhaal van Jurgen, besloot ik mijn cortisolgehalte en de functie van mijn bijnieren te meten, om er zo achter te komen hoe het gesteld is met mijn stresslevels. Waarom een onderzoek naar cortisol en de bijnieren? Wel hierom:

Cortisol is een stresshormoon, net als adrenaline. Samen met adrenaline wordt cortisol aangemaakt in je bijnieren, op het moment dat je lichaam stress ervaart. Adrenaline is een super handig middel als je direct, in een fractie van een seconde, moet reageren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de situatie dat je bijna wordt aangereden door een bus. Cortisol maakt het juist mogelijk om een langere tijd alert te blijven. Dat je een poosje op 110, misschien wel op 120% kunt presteren. Bijvoorbeeld in aanloop naar een grote werk- of sportprestatie. In gezonde situaties helpt het om te presteren en je langere tijd in te spannen. Maar je voelt het waarschijnlijk al aankomen: wanneer je lichaam te lang stress ervaart, blijven de waarden van de cortisol te hoog. Het lichaam blijft in de overlevingsmodus staan en ervaart geen periode van rust en herstel. Hierdoor geeft je lichaam niet meer de aandacht en energie aan andere belangrijke lichaamsfuncties of processen. Overleven is immers belangrijker dan het laten groeien van je nagels. Of het doorbloeden en warmhouden van je hele lichaam, het goed verteren van je voeding of de huid in je gezicht onderhouden. Dit heeft op korte termijn niet direct een grote impact op je welzijn. Maar als deze blijvende stress langer aanhoudt, kan je zeker gezondheidsklachten gaan ervaren, met als eindpunt bijvoorbeeld een burn-out. Om deze reden is het dus van belangrijk om je stress te onderzoeken door het meten van je cortisolgehalte en/of de werking van je bijnieren. Want ook aan de bijnieren kan gezien worden hoe hard deze aan het werk zijn om de benodigde hoeveelheid cortisol te leveren. Meer lezen hierover? Dit wordt uitgebreid uitgelegd op de website van Ruud Meulenberg.

Eerste haaranalyse-test
Er zijn meerdere manieren om deze meting te doen, vaak niet via de gebruikelijke route. Ik koos ervoor om een haaranalyse-test te doen via Leonie de Jong van Gezond Lijf Gezond Bedrijf. Verrassend genoeg vertellen je haren een heleboel over hoe het met je fysiek gesteld is. Niet zo gek ook eigenlijk, want je haren groeien natuurlijk met je mee en daarin vind je mineralen en toxines (giftige stoffen) uit je lichaam terug. Zo kan je door middel van een haaranalyse-test dus zien hoe het met de status van je mineralen en gifstoffen gesteld is, en uit die uitslag kan Leonie een hoop informatie halen over de gezondheid van je lichaam. Zo zegt bijvoorbeeld de natrium-kalium ratio veel over de vitaliteit van je lichaam, en daarmee over de gesteldheid van je bijnieren.

Hoe werkt het? Heel simpel: je knipt een streng van circa 4cm haar uit je nek (helemaal aan de onderkant van je bos, zo dicht mogelijk bij de huid), en verstuurt die met de juiste informatie naar het laboratorium. Leonie ontvangt deze uitslag, en maakt op basis daarvan een analyse met advies. Jij krijgt vervolgens van haar een overzicht van de uitslag, met een uitgebreide toelichting op haar conclusies, zowel persoonlijk als in schrift.

Uit mijn haaranalyse van januari van dit jaar (in aanloop naar de gekte rondom de Nationale Week Zonder Vlees) kon Leonie opmaken dat mijn lichaam in de zogeheten weerstandsfase was, met een verminderde bijnierfunctie. Echter zijn er drie niveaus, en bevond ik mij in de middelste, wat meeviel gezien mijn hoge werkdruk en drukke schema. Dit is echter wel heel belangrijk om van op de hoogte te zijn, omdat als je op dit tempo blijft doorgaan, je lichaam dan op een gegeven moment in fase 3 (uitputtingsfase) terecht kan komen,. Dan ligt de burn-out echt op de loer. Daarnaast zag Leonie dat ik enkele giftige metalen in mijn lichaam had, waaronder een hoog gehalte aluminium.

Supplementenkuur
Op basis van deze informatie schreef Leonie mij een speciale supplementenkuur op maat voor, die bepaalde tekorten kunnen aanvullen en tevens een reinigende werking hebben ten aanzien van de giftige metalen. Best wel onwennig om een apotheek aan relatief onbekende supplementen te slikken als je gewend bent om voor 90% de goede voedingsstoffen uit eten te halen, maar ik besloot om het traject een kans te geven en braaf drie maanden de voorgeschreven kuur te volgen. Daarnaast kreeg ik natuurlijk enkele leefstijlregels en voedingstips: gevarieerd en eiwitrijk eten, voldoende buitenlucht, voldoende bewegen, 8 uur per nacht slapen, momenten van ontspanning nemen. Redelijk logisch natuurlijk, maar altijd makkelijker gezegd dan gedaan.

Gedurende deze drie maanden was er veel stress rondom de Nationale Week Zonder Vlees, maar voelde ik me verder redelijk stabiel en rustig, weinig bijzonderheden, geen mental break downs. Wel keihard werken, weinig (lees: niet) sporten en weinig vrije tijd, al probeerde ik Leonie haar leefregels in mijn achterhoofd te houden en op te volgen waar mogelijk. Wel merkte ik op een gegeven dat ik hele hardnekkige pukkeltjes kreeg op mijn slapen en in mijn wenkbrauwen. Hele kolonies puistjes waar ik normaal heel weinig last van heb. Ook kreeg ik een soort terugkerende eczeemverschijnselen op mijn ellebogen, wat ik normaal ook nooit heb. Toen ik Leonie hierover belde, legde ze me uit dat je huid echt de spiegel/uitlaatklep is van je lichaam. En mijn lichaam was dankzij de supplementen grote opruiming aan het houden, dus was het helemaal niet gek dat deze afvalstoffen er ook via mijn huid uitkwamen. Geen plezierig verhaal natuurlijk, maar op zich wel logisch, dus ik besloot af te wachten en te hopen dat m’n huid mee zou opschonen gedurende de kuur.

Tweede haaranalyse-test
Na drie maanden kuren knipte ik opnieuw een streng uit mijn haar om opnieuw de status van mijn mineralen en gifstoffen te testen. Want tja, meten is weten, dus ik wilde het resultaat natuurlijk op papier zien! Ook wel spannend: want wat als de hele apotheek nou helemaal niet geholpen zou hebben? Of ik een bijzonder geval zou zijn waarbij het averechts had gewerkt? Dit was gelukkig niet het geval!

Leonie was ontzettend enthousiast en blij verrast hoe grondig mijn lichaam had gereageerd op de reinigingskuur. De giftige metalen waren enorm verminderd en in de meeste gevallen tot rondom het nulpunt gereduceerd. Natuurlijk nog niet 100%, maar dat is ook bijna niet mogelijk met een leven in de huidige maatschappij in de stad. Gek genoeg waren wel ook enkele goede mineralen verminderd, maar hier schrok Leonie helemaal niet van: volgens haar was dit een logisch gevolg van de grote opruiming. Wanneer ik mijn gezonde eetpatroon zou handhaven aangevuld met een goede en volledige multivitamine, en de leefregels zo vaak als mogelijk in acht zou nemen, zouden die vanzelf weer op niveau komen, maar dan met een betere werking dankzij het ontbreken van de blokkerende giftige metalen. Al met al goed nieuws dus!

Mijn conclusie na de test
Ben ik dankzij de haaranalyse en de kuur opeens stressvrij geworden, of terug naar stressfase 1? Nee. Mijn lichaam zit nog steeds in fase 2, de weerstandsfase, waarbij de bijnieren nog steeds een verminderde functie hebben. Dus het nemen van genoeg rust en momenten van ontspanning pakken blijft belangrijk om niet in fase 3 te belanden. Maar dat zou ieder mens sowieso moeten proberen, want ook een lichaam in fase 1 is niet tegen langdurige blijvende stress bestand. Leonie gaf toe zelf ook niet in fase 1 te zitten, volgens haar is dit in de huidige maatschappij een zeldzaam goed. Des te bijzonderder vond ze het dat ik het initiatief heb genomen om preventief eens te kijken naar mijn eigen stresssituatie, waarbij de kuur een goede bijdrage heeft geleverd aan het versterken van mijn lichaam om hopelijk nooit in fase 3 te belanden. Uiteraard is zo’n kuur geen quickfix, de enige manier om blijvend profijt hiervan te hebben is door die leefregels in acht te nemen en goed voor onszelf te zorgen. Een open deur natuurlijk, maar zorg goed voor je mentale en fysieke gezondheid door op je eten te letten, voldoende eiwitten te verwerken in je eetpatroon, op te passen met verzadigde vetten, voldoende te bewegen, bij voorkeur in de buitenlucht en echte rustmomenten te pakken zonder digitale schermen. Ik heb daad bij woord gevoegd, en heb een Mindfullness Weekend gevolgd in de Veluwe. Verrassend hoeveel superpraktische tips en tricks je hieruit haalt, die totaal niet zweverig zijn. Dus je vindt mij nu echt niet wekelijks op een meditatiekussen, maar wel een stukje bewuster, met kleine ingebouwde rustmomenten (3 minuten kan al voldoende zijn!) en met aandacht voor de kleine dingen. Klinkt niet gek toch? Misschien ga ik het nog eens leren!

Ben jij benieuwd wat een haaranalyse-test voor jou zou kunnen doen? Ben je ook benieuwd naar je stresslevels of heb je chronische klachten die niet overgaan? Zoek eens contact met Leonie van Gezond Lijf Gezond Bedrijf, grote kans dat haar aanpak jou zou kunnen helpen!

Summary
Ik deed een haaranalyse-test om mijn stresslevels te meten
Article Name
Ik deed een haaranalyse-test om mijn stresslevels te meten
Description
Vraag je je af of jij tegen een burn-out aan zit? Of wat het effect is van stress op jouw lichaam? Ik deed een haaranalyse-test om erachter te komen!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!