Print Friendly, PDF & Email

Een drukke baan, lekker sporten, gezond eten en zelf koken. Het is niet altijd gemakkelijk, ik weet dat als geen ander. Maar goed als je een blog hebt, dan moet je wel! Kan je nagaan hoe chagrijnig ik word als ik een week lang door de drukte alleen maar blikjes open trek, kale slaatjes eet of soep opwarm… Daarom vond ik het een te gekke uitdaging toen Lock&Lock mij vroeg om mee te doen met de Kook5daagse van 23 tot 29 mei, gebaseerd op Food Preppin Sundays. Morgen bereid ik vijf gezonde maaltijden voor de hele week, zodat het doordeweeks alleen nog maar een kwestie is van afmaken. Doe je ook mee?

Food Preppin Sundays
Food Preppin Sundays is een concept dat Lock&Lock heeft afgekeken van fantatieke sporters, drukke moeders en vaders, en mensen die bewust willen eten ook wanneer ze minder tijd hebben. Het weekend gebruiken ze om alle maaltijden uit te zoeken, boodschappen te doen en zoveel mogelijk ingrediënten voor te bereiden: snijden, raspen, hakken, marineren of alvast de juiste hoeveelheden afwegen en klaarzetten. Je kan hier zo ver in gaan als je zelf wilt, zo kan je de zilvervliesrijst al koken zodat die alleen nog maar opgewarmd hoeft te worden. Of de tomatensaus alvast maken, zodat deze lekker kan intrekken gedurende de week en nog beter wordt van smaak. Op die manier kan je zonder stress de hele week lekker en gezond eten, op een snelle en efficiënte manier. Bovendien zorgt het ervoor dat je gericht boodschappen doet (scheelt geld!) en minder hoeft weg te gooien.

Doe mee: van 23 tot 29 mei
Vandaag begint hij officieel: de Kook5daagse (super leuk: je vindt mij ook op de website. Neem vooral even een kijkje onder het kopje ‘bloggers’ :-))! Zaterdag is de dag om inspiratie op te doen, kookboeken of blogs door te bladeren en je boodschappenlijstje te maken, zodat je op zondag alle ‘food preppin’ kan doen en volgende week zorgeloos kan koken en eten. Vind je het leuk om met mij mee te doen? Dan kan je vandaag lekker achterover leunen, want dit is wat ik volgende week ga eten:

Maandag: rode bietensalade met tofu, erwtjes en tahindressing
Dinsdag: Thaise salade met broccoli, mango, paprika en cashews
Woensdag: pasta met geroosterde bloemkool, spinazie en pijnboompitten
Donderdag: groene salade met spruitjes, broccoli, erwtjes en avocado
Vrijdag: rode curry met aubergine, paprika, tofu en basilicum

Hoe houd je het vers?
Een vraag die ik mezelf tot slot stelde: hoe houd je het vers? Kan je alle groenten al snijden of wat wel en wat niet? Kan je groenten bij elkaar bewaren of allemaal los? Kan je granen zoals rijst of quinoa al koken, of beter daarmee wachten? Hoelang kan je verschillende groenten vers houden, en waar moet je op letten? Gelukkig had Lock&Lock een paar tips voor me, die mij zeker gaan helpen de week door te komen:

– Hygiënisch werken helpt bij het vers houden! Regelmatig handen wassen, schoon keukengerei en aanrecht.
– Rauw en gekookt voedsel niet in met elkaar in aanraking laten komen (aparte snijplank)
– De bewaartijd van gesneden groente verschilt per soort. Over het algemeen kun je aanhouden dat de hardere groenten (wortelen, bloemkool, broccoli, bonen) langer houdbaar zijn dan de zachtere groente (champignons, spinazie, uien, paprika).
– Gekookt voedsel kun je 2-3 dagen bewaren. Dat geldt in dit geval voor de gekookte granen.
– Koelen en bewaren, zo snel mogelijk na bereiding. Koelkast temperatuur op 4 graden. Bij een langere bewaartijd dan 3 dagen is invriezen aan te raden.
– Zoveel mogelijk componenten van de maaltijd in een aparte, passende vershouddoos. Hiervan heeft Lock&Lock een uitgebreid assortiment.

Summary
Kook5daagse 23-29 mei: doe je ook mee?
Article Name
Kook5daagse 23-29 mei: doe je ook mee?

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!