Beoordeel dit artikel

Heb jij eigenlijk altijd wel zoete trek? Snoepen is iets dat je beter niet te vaak kunt doen. Maar hoe kom je aan die zoete cravings – en nog belangrijker – hoe kom je er weer vanaf? Je leest het hier!

Honger of gewoon lekkere trek?
Als eerste is het belangrijk om even na te gaan of je echt honger hebt, of gewoon trek in iets lekkers. Een makkelijke manier om dit te doen, is om jezelf af te vragen of je zin hebt in een stuk fruit of een salade. Is het antwoord nee? Dan heb je dus gewoon zin om te snoepen en hier kun je beter niet te vaak aan toegeven.

Dorst?
Naast of je honger hebt, is er nog een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen. Zou het kunnen zijn dat je eigenlijk gewoon dorst hebt? Als ons lichaam het signaal afgeeft dat er meer vocht nodig is, vatten we dit namelijk vaak onterecht op als ‘er moet gegeten worden’. Drink daarom eerst een glas water als je trek hebt en het vermoeden hebt dat het wel eens gewoon dorst zou kunnen zijn. Probeer in totaal dagelijks zo’n twee liter water binnen te krijgen!

De oorzaken van zoete trek
Wat je steeds vaker leest en hoort, is dat zoete trek komt doordat je tekorten aan voedingsstoffen hebt. In sommige gevallen is dit ook zo, maar het is zeker niet de meest voorkomende oorzaak. Gewoontes, stress en vermoeidheid zijn vaker de boosdoener. Daarnaast kan een onstabiele bloedsuikerspiegel ook eetbuien en zoete trek veroorzaken. En doordat suikerrijk eten schommelingen in je bloedsuikerspiegel kan veroorzaken, kun je hierdoor ook nog eens in een vicieuze cirkel terechtkomen.

Vicieuze cirkel
Je hebt een dipje in je bloedsuikerspiegel, dus je krijgt trek in zoetigheid. Je eet wat koekjes en de suikers uit deze koekjes zorgen vervolgens voor een piek in je bloedsuikerspiegel, die gevolgd wordt door weer een dipje. En dus krijg je weer zin om te eten. 
Wat daarnaast ook nog mee kan spelen, is dat suiker een verslavende werking heeft. Suiker zorgt voor een beloningsreactie in je hersenen, wat een fijn gevoel geeft en waardoor je er graag meer van eet.

Zo overwin je je zoete trek
Trek in zoetigheid kan heel sterk zijn, maar niet sterker dan jij bent! Er zijn altijd manieren om je zoete trek te verslaan. Deze tips helpen je hierbij:

Zoek afleiding
Soms eten we uit verveling. Zoek daarom afleiding als je zin krijgt in zoetigheid. Vooral lichaamsbeweging helpt goed. Doe bijvoorbeeld een korte workout of ga een stukje wandelen. Grote kans dat je trek in zoetigheid daarna voorbij is.

Zorg voor voldoende gezonde snacks
Ongezonde zoetigheid weerstaan, wordt een stuk makkelijker als je ook gezonde alternatieven hebt liggen. Zorg er daarom voor dat er altijd gezonde snacks in de buurt zijn. Bijvoorbeeld olijven, nootjes, een gekookt eitje, wat snackgroentes of fruit.

Verander je gewoontes
Soms snoepen we enkel uit gewoonte. Bijvoorbeeld omdat we tv kijken linken aan chocolade eten. En alhoewel het in het begin moeilijk kan zijn, is iedere gewoonte te doorbreken. Vervang ongezonde snoepgewoontes daarom door nieuwe gezondere gewoontes. Je kunt het!

Zorg voor voldoende rust en ontspanning
Stress en vermoeidheid kunnen voor extra trek in zoetigheid zorgen. Probeer er daarom voor te zorgen dat je voldoende slaapt en ontspant.

Minder simpele koolhydraten
Je inname van simpele koolhydraten beperken, helpt om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. En zonder grote dalen in je bloedsuikerspiegel, kun je zoete tussendoortjes een stuk makkelijker laten staan.

Kennis is macht
Hoe meer je weet over voeding en de invloed ervan op je gezondheid, hoe gemotiveerder je zult zijn om gezonder te eten. Doe daarom kennis op over wat overmatige consumptie van suiker met je lichaam doet. Enkele voorbeelden: het vergroot je risico op overgewicht, insulineresistentie, diabetes type 2 en hart- en vaatziektes.

Om te onthouden
Trek in zoetigheid wordt soms veroorzaakt door voedingsstoftekorten. Een onstabiele bloedsuikerspiegel, suikerverslaving, vermoeidheid, stress en gewoontes zijn echter veel vaker de oorzaak. Heb jij ook (veel) te vaak zin om te snoepen? Gebruik dan de tips uit dit artikel om deze snoepdrang te weerstaan.

Hoe ga jij om met zoete trek? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook of Twitter. We zijn benieuwd!

Bronnen: Epel E, Lapidus R, McEwen B, Brownell K, Psychoneuroendocrinology, 2001. Caroline Hollins-Martin, Olga van den Akker, Colin Martin, Victor R Preedy, Human Health Handbooks, 2014. Markwald RR, Melanson EL, Smith MR, Higgins J, Perreault L, Eckel RH, Wright KP Jr, Proc Natl Acad Sci USA, 2013.

Dank aan Shutterstock voor de foto van de donuts door AlexeiLognovinovich. Je downloadt de foto hier.

Summary
Vaak zoete trek? Dit doe je er tegen
Article Name
Vaak zoete trek? Dit doe je er tegen
Description
Heb jij eigenlijk altijd wel zoete trek? Maar hoe kom je aan die zin om te snoepen - en nog belangrijker - hoe kom je er weer vanaf? Je leest het hier!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!