Print Friendly, PDF & Email

Alle noten zijn gezond, maar walnoten scoren toch net wat hoger dan gemiddeld. In dit artikel vertelt onze gastblogger van Puur Figuur je waarom. Je vindt hier 9 grote gezondheidsvoordelen van walnoten!

1. Boordevol omega 3-vetzuren
Walnoten bevatten veel meer omega 3-vetzuren dan andere noten. Er zit veel ALA (alfa-linoleenzuur) in. Dit is een vorm van omega 3 die in planten te vinden is. Je hebt er als man 1.6 gram per dag van nodig en als vrouw 1.1 gram. Met één handje walnoten krijg je dit ruimschoots binnen. Als vrouw haal je zelfs het dubbele van wat je nodig hebt.

Let op: met walnoten krijg je genoeg ALA binnen, maar geen EPA en DHA. Dat zijn twee andere vormen van omega 3 die je ook hard nodig hebt. ALA kan in je lichaam wel omgezet worden naar de andere vormen, maar dit werkt niet optimaal. Vul je omega 3 verder aan met bijvoorbeeld algenolie of krillolie.

2. Goede bron van magnesium
Walnoten zijn een goede bron van magnesium. En dat hebben we hard nodig. Veel mensen hebben namelijk een tekort aan dit mineraal, terwijl het erg belangrijk is. We plaatsten er al eens een artikel over.

Magnesium draagt bijvoorbeeld bij aan:

  • Gezonde spieren en botten
  • Een sterk gebit
  • Je geheugen en concentratie
  • Een gezonde vochtbalans in je lichaam
  • De energieproductie in je cellen
  • Een fit gevoel

100 gram walnoten bevat maar liefst 158 mg magnesium. In Nederland is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 280 mg voor vrouwen en 350 mg voor mannen. Als je sport, heb je meer magnesium nodig.

3. Gezonde hersenen en een goed geheugen
Walnoten bevatten verschillende stofjes die goed zijn voor je hersenen. De omega 3-vetzuren spelen hierbij een grote rol. Er wordt bijvoorbeeld gedacht dat het eten van walnoten kan helpen om je hersencellen te beschermen tegen oxidatieve stress en ontstekingen. Ook zouden ze een positief effect kunnen hebben op je leervermogen, je geheugen en de aanmaak van nieuwe zenuwcellen.

4. Je hart en bloedvaten in topconditie
Walnoten kunnen helpen om je hart en bloedvaten in topconditie te houden. Dit is onder andere te danken aan de omega 3, magnesium en vitamine E die ze bevatten.

Het eten van walnoten helpt bij het beperken van deze risicofactoren voor hart- en vaatziektes:

  • Een te hoog LDL-cholesterol
  • Een te hoge bloeddruk
  • Ontstekingen

5. Rijk aan vezels
Walnoten zijn rijk aan vezels en die zijn onmisbaar voor een gezond lichaam. Waarom? Dat lees je hier

6. Vol met vitamine E
Walnoten zijn een geweldige bron van vitamine E. Deze vitamine gebruikt ons lichaam voor:

  • Het voorkomen en genezen van ontstekingen (erg belangrijk voor je gezondheid op lange termijn).
  • Het beschermen van je lichaamscellen tegen schade door oxidatieve stress.
  • Het regelen van de stofwisseling in onze cellen.

7. Betere vruchtbaarheid bij mannen
Walnoten kunnen mogelijk helpen om de vruchtbaarheid bij mannen te verbeteren. Dit bleek tijdens een onderzoek onder 117 gezonde jonge mannen. Zij aten tijdens het onderzoek dagelijks 75 gram walnoten. Verder aten ze een standaard Westers dieet. Na drie maanden was de kwaliteit van hun zaadcellen een stuk beter.

8. Een slank lichaam
Walnoten zijn rijk aan vet en daardoor ook rijk aan calorieën. Dat is echter geen reden om ze te laten staan. Ook niet als je wilt afslanken.

Walnoten kunnen je namelijk helpen om je eetlust onder controle te houden. Dit bleek onder andere uit een onderzoek onder mensen met obesitas, waarbij:

  • Een groepje mensen vijf dagen lang iedere dag een smoothie met walnoten kreeg;
  • Een placebogroep een drankje kreeg dat gelijk was qua voedingswaarde en calorieën.

Na vijf dagen reageerden de hersenen van de eerste groep anders op verleidelijk eten zoals cake en patat. Het deel van de hersenen dat je nodig hebt om deze verleidingen te weerstaan, was bij hen actiever.

9. Lager risico op diabetes type 2
Overgewicht is een risicofactor voor diabetes type 2. Doordat walnoten kunnen bijdragen aan een gezond gewicht, kunnen ze dus ook helpen om je kans op diabetes type 2 te verlagen. En waarschijnlijk is dit niet de enige manier waarop ze voor een lager risico zorgen. Dit bleek bijvoorbeeld uit een onderzoek waaraan 100 mensen met diabetes type 2 deelnamen. Bij de proefpersonen die walnootolie kregen, verbeterden hun bloedwaardes aanzienlijk.

In het kort
Walnoten zijn een goede bron van omega 3, vezels, magnesium en vitamine E. Hierdoor helpen ze je om je lichaam in topconditie te houden. Ze kunnen bijvoorbeeld bijdragen aan het gezond houden van je hart, bloedvaten, hersenen en gewicht. Ook zijn ze dankzij de magnesium goed voor je botten, tanden en spieren.

Bronnen: Balk EM, Lichtenstein AH, Nutrients, 2017. Poulose SM, Miller MG, Shukitt-Hale B, J Nutr, 2014. Pan A, Chen M, Chowdhury R, Wu JH, Sun Q, Campos H, Mozaffarian D, Hu FB, Am J Clin Nutr, 2012. Robbins WA, Xun L, FitzGerald LZ, Esguerra S, Henning SM, Carpenter CL, Biol Reprod, 2012. Farr OM, Tuccinardi D, Upadhyay J, Oussaada SM, Mantzoros CS, Diabetes Obes Metab, 2018.

Wist jij al dat walnoten zo gezond zijn? Ben jij een echte walnotenfan? Laat het ons weten in de reacties, op Facebook of Instagram. We zijn benieuwd!

Summary
Wat maakt walnoten zo gezond?
Article Name
Wat maakt walnoten zo gezond?
Description
Alle noten zijn gezond, maar walnoten zijn nog gezonder dan gemiddeld. Hier vertellen we je waarom. Je vindt hier 9 grote gezondheidsvoordelen van walnoten!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!