Wat moet je eten bij stress?
5 (100%) 2 votes

Het komt vaak genoeg voor: stress. Helemaal in drukke tijden door bijvoorbeeld je werk of studie, kan je er ontzettend veel last van krijgen. Als je stress ervaart, is het extra belangrijk om te letten op wat je eet. Er is namelijk eten dat je kan helpen om beter met stress om te gaan en eten dat het juist kan verergeren. In dit artikel vertellen we je precies wat je wel en juist niet moet eten. Onderstaand eten is een goed idee om op tafel te zetten als je niet lekker in je vel zit!

Omega 3-vetzuren
Gezonde vetten kunnen je helpen om de effecten van stress te beperken. Vooral omega 3-vetzuren zijn hierbij effectief. Ze helpen je bijvoorbeeld om minder angst te ervaren en om ontstekingen te voorkomen. Dit is belangrijk omdat stresshormonen ervoor kunnen zorgen dat je juist gevoeliger wordt voor ontstekingen. Vegetarische bronnen van omega 3-vetzuren vind je bijvoorbeeld in lijnzaad, walnoten en in kleinere hoeveelheden in groene bladgroentes. Heb je er moeite mee om voldoende omega 3 binnen te krijgen? Overweeg dan om een supplement te nemen.

Complexe koolhydraten
Koolhydraten hebben een wat negatief imago gekregen, maar lang niet alle koolhydraten zijn slecht voor je lichaam. Een overdaad aan simpele koolhydraten kan zorgen voor overgewicht en heeft een negatieve invloed op je bloedsuikerspiegel en je insulinegevoeligheid. Complexe koolhydraten kunnen echter juist veel goeds doen voor je gezondheid. Een voedingspatroon dat te weinig koolhydraten bevat wordt gelinkt aan depressieve gevoelens. Zorg er daarom voor dat je voldoende gezonde koolhydraten binnenkrijgt. Enkele goede bronnen hiervan zijn havermout, zoete aardappelen, bonen en appels.

Zaden & pitten
Als het om stress gaat, is magnesium een van de belangrijkste mineralen die je lichaam nodig heeft. Magnesium zorgt er namelijk voor dat je lichaam beter met de gevolgen van stress om kan gaan. Tegelijkertijd gebruikt je lichaam meer magnesium als je stress hebt, waardoor het extra belangrijk is om er tijdens stressvolle periodes voor te zorgen dat je voldoende magnesium binnenkrijgt. Zaden en pitten, zoals lijnzaad, pompoenpitten en zonnebloempitten, zijn goede bronnen van magnesium.

Groene bladgroentes
Ook groene bladgroentes bevatten over het algemeen veel magnesium. Extra spinazie, boerenkool en sla eten als je jezelf gestrest voelt, is daarom een goed idee. Veel groene bladgroentes bevatten daarnaast ook foliumzuur, wat helpt bij de aanmaak van dopamine. Dopamine is een neurotransmitter die een belangrijke rol speelt bij gevoelens van blijdschap en genot.

Blauwe bessen
Blauwe bessen bevatten bijzonder veel antioxidanten. Deze kan je goed gebruiken als je gestrest bent. Stress zorgt namelijk voor meer vrije radicalen in je lichaam. De antioxidanten uit blauwe bessen helpen om deze vrije radicalen onschadelijk te maken. Daarnaast zijn blauwe bessen ook een goede bron van vitamine C. Van deze vitamine is bewezen dat het helpt om de negatieve effecten van stress tegen te gaan. Zo helpt het bijvoorbeeld om je bloeddruk gezond te houden en om de aanmaak van cortisol, een belangrijk stresshormoon, te beperken.

Pure chocolade
Krijg jij ook ontzettend veel zin in chocolade na een stressvolle dag? Dit is niet helemaal onterecht. Pure chocolade kan namelijk helpen om de aanmaak van stresshormonen, waaronder het hierboven genoemde cortisol, te beperken. Ook kunnen de antioxidanten die in pure chocolade te vinden zijn helpen om je bloedcirculatie te verbeteren en je bloeddruk te verlagen. Kies voor een variant met minstens 70% cacao om van deze gezondheidsvoordelen te profiteren.

Eten dat je stress kan verergeren
Stress komt niet alleen van buiten. Je lichaam kan een bepaalde vorm van stress ervaren door ongezonde voeding. Vermijd daarom deze dingen als je stress wilt verminderen:

Laat je voeding je helpen
Je voeding kan je helpen om jezelf beter te voelen. Laat voeding die meer stress veroorzaakt daarom zoveel mogelijk staan, vooral als je al niet zo lekker in je vel zit. Probeer je lichaam daarnaast extra te ondersteunen door meer gezonde vetten, voldoende complexe koolhydraten en af en toe wat pure chocolade te eten. Of maak een supergezonde ‘stress fighting’ smoothie met groene bladgroentes, blauwe bessen en zaden.

Heb jij bepaalde eetgewoontes als je last hebt van stress? Wat eet je dan? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook of Twitter. We zijn benieuwd!

Dank aan Shutterstock voor de foto. Je downloadt de foto hier

Bronnen: Kiecolt-Glaser JK, Belury MA, Andridge R, Malarkey WB, Glaser R, Brain Behav Immun, 2011. Martin FP, Rezzi S, Peré-Trepat E, Kamlage B, Collino S, Leibold E, Kastler J, Rein D, Fay LB, Kochhar S, J Proteome Res, 2009. TS Sathyanarayana Rao, MR Asha, BN Ramesh, KS Jagannatha Rao, Indian J Psychiatry, 2008.

Summary
Wat moet je eten bij stress?
Article Name
Wat moet je eten bij stress?
Description
Het komt vaak genoeg voor: stress. Als je stress ervaart, is het extra belangrijk om te letten op wat je eet. Er is namelijk eten dat je kan helpen om beter met stress om te gaan en eten dat het juist kan verergeren. In dit artikel vertellen we je precies wat je wel en juist niet moet eten.
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!