Wow – dit is wat te weinig groente en fruit eten met je doet
4.7 (93.33%) 3 votes

We weten allemaal dat we veel groenten en fruit moeten eten, maar lang niet iedereen komt eraan. Het is door de Wereldgezondheidsorganisatie aanbevolen om minstens 400 gram groenten en fruit per dag te eten. Als je dit niet redt, kunnen de gevolgen behoorlijk groot zijn!

Zouden we het merken als groente en fruit uit beeld verdwijnt?
Het is geschat dat maar liefst 86% van de Nederlanders niet aan de dagelijkse behoefte van vijf porties groente en fruit komt. De campagne ‘Dutch Masterjuices’ van Philips en het Rijksmuseum wil op een leuke manier aandacht vestigen op het voldoende eten van groente en fruit. Zouden we het merken als deze letterlijk uit beeld verdwijnen? Door de fruitschaal uit het schilderij Stilleven met bloemen en vruchten van Jan van Huysum uit 1728 te laten verdwijnen, en te vervangen voor een glas sap, willen ze mensen bewust maken van een makkelijke manier om meer groente en fruit binnen te krijgen. De reacties zijn verrassend! Bekijk hier het experiment.

Gevolgen
Minder dan 400 gram groenten en fruit  (250 gram om 150 gram) per dag eten kan het risico op chronische ziekten zoals hartaandoeningen, kanker, diabetes en overgewicht vergroten. Best heftig! We hebben de gevolgen voor je op een rijtje gezet:

  • Dagelijks groenten en fruit eten vermindert het risico op bepaalde niet-overdraagbare ziekten, zoals hart- en vaataandoeningen en sommige soorten kanker.
  • Te weinig groente en fruit eten is de oorzaak van circa 14% van de sterfgevallen aan maag- en darmkanker. Ook is het voor ongeveer 11% de oorzaak van de sterfgevallen aan ischemische hartziekten en ongeveer 9% van alle sterfgevallen aan beroertes, over de hele wereld. 
  • Veel groenten en fruit kan de bloeddruk verlagen, het risico op een beroerte verminderen, het risico op oog- en spijsverteringsproblemen verminderen en een positief effect hebben op het bloedsuikergehalte. Dit kan ook bijdragen aan beheersing van de eetlust!
  • Zelfgemaakte sappen met verse ingrediënten zijn een prima manier om je dagelijkse dosis binnen te krijgen! De sappen kunnen tot wel 90% van de voedingsstoffen in groenten en fruit bevatten.

Vijf juice recepten

Om voldoende groente en fruit te eten is een blender, sapcentrifuge of slowjuicer dus de ideale manier om via soep of sap je dagelijkste behoefte binnen te krijgen. Met deze vijf recepten zit je goed!

Bietenpowersap

Groene vijgensmoothie

Zomerse smoothie bowl: Mango met banaan, ananas en kurkuma

Herfst Juice + WINACTIE

Top 5: gezonde smoothies

 

Wat doe jij om je dagelijkse portie groente en fruit binnen te krijgen? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook of Twitter. We zijn benieuwd!

Dank aan Shutterstock voor de foto van de smoothies door Foxys Fores Manufacture. Je downloadt de foto hier. 

Summary
Wow - dit is wat te weinig groente en fruit eten met je doet
Article Name
Wow - dit is wat te weinig groente en fruit eten met je doet
Description
We weten allemaal dat we veel groenten en fruit moeten eten, maar lang niet iedereen komt eraan. Het is door de Wereldgezondheidsorganisatie aanbevolen om minstens 400 gram groenten en fruit per dag te eten. Als je dit niet redt, kunnen de gevolgen behoorlijk groot zijn!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!