Print Friendly, PDF & Email

Na alle informatie over Ayurveda en de drie verschillende dosha’s Vata, Pitta en Kapha met hun voeding- en leefstijladviezen, ga ik nu concreter in op de vraag: hoe kan ik mijn eetpatroon afstemmen op mijn dosha? Door voorbeeldrecepten voor ontbijt, lunch en diner laat ik zien hoe je door middel van een maaltijd en het gebruik van kruiden je constitutie weer in evenwicht brengt. We gaan verder met de lunch! Dit is de belangrijkste maaltijd van de dag in de Ayurveda. 

De lunch algemeen
Voor de lunch geldt in het algemeen het volgende:

  • In Ayurveda is de lunch de belangrijkste maaltijd. Het is de grootste maaltijd, groter dan het  avondeten . Idealiter zou dit een warme maaltijd moeten zijn. Dat komt omdat de tijd van de dag tussen de middag, de Pitta tijd is (11.00-15.00). Dit betekent dat het vuurtje optimaal brandt en de spijsvertering op z’n hoogst is! Nu kun je dus het best verteren zonder dat je er zwaar of moe van wordt.
  • Eet met aandacht, gebruik al je zintuigen wanneer je eet: kijk, ruik, proef, voel(!)
  • Eet nooit wanneer je boos of verdrietig bent, er moet dan eerst “iets” anders verteerd worden.
  • Dit is een lastige… Praat niet tijdens het eten, je hapt dan teveel lucht binnen, dit geeft een opgeblazen gevoel  en winderigheid en je gaat boeren!
  • Eet zoveel mogelijk verse voedingsmiddelen en waar kan, biologisch.
  • 1 van de gouden regels… Vul je maag gedurende een maaltijd 1/3 met voedsel, 1/3 met drankjes en laat ‘m voor 1/3 leeg. Dat is de ideale maaltijd !

De lunch per dosha

Vata: Voor een groot deel is de lunch gelijk aan het ontbijt, wat wil zeggen, de hoeveelheid is gemiddeld voor een vata. De regelmaat blijft het belangrijkste. Het is wenselijk voor een Vata om in elk geval iets warms te eten, bijvoorbeeld soep.

Pitta: Een Pitta kan ook nu weer een goede maaltijd gebruiken. Zij hebben immers een sterke spijsvertering en zullen dan ook om 12.00 uur echt trek beginnen te krijgen. Zorg dat Pitta gevoed wordt, anders wordt hij narrig en geïrriteerd! Vermijd wel te vettig of gefrituurd eten, dat verhoogt Pitta en kan maagproblemen geven.

Kapha: Voor Kapha is het belangrijk dat hij nooit teveel eet. De spijsvertering blijft nu eenmaal op een rustige modus werken… Wel kan een Kapha een gemiddelde normale lunch eten. Ook weer het liefst warm of anders een soep.

Ayurvedische lunch-ideeën

  • Een onvolprezen Ayurvedisch recept is Kitchari. Dit is een mix van basmati rijst en mungbonen. Deze rijst is goed te verteren en wanneer in kleine hoeveelheden gegeten, balancerend voor alle drie dosha’s. Deze rijst samen met de mungbonen zorgt voor een uitgebalanceerde maaltijd. Het is een goede combinatie van proteïnen en kan voor alle drie constituties gebruikt worden. Afhankelijk van je dosha kun je er groenten en kruiden aan toevoegen door per dosha werden aanbevolen. Kitchari wordt ook dikwijls toegepast gedurende een reinigingsprogramma, een detox-kuurtje. Het geeft kracht en vitaliteit!
  • Groenteschotels zijn natuurlijk altijd goed en gezond. In Ayurveda worden rauwe groenten echter niet aanbevolen, dat komt omdat het rauw lastiger te verteren is. Een maaltijdsalade wordt zeker nooit aanbevolen aan een Vata, hoe gezond wij dit ook allemaal denken te vinden. Het is te rauw, bevat teveel lucht en veroorzaakt een opgeblazen gevoel. Voor een Kapha is het iets minder heftig, de spijsvertering is goed, alleen langzaam. Deze regel geldt in mindere mate voor Pitta, zeker wanneer het zomer is (Pitta-tijd). Dus aan alle constituties: eet een maaltijdsalade voornamelijk zomers, tussen de middag !
  • Om het in Nederland geliefde “brood”ook nog een klein plekje te geven in de Ayurvedische lunch kun je chapati’s eten van tarwe of speltbloem. Bedenk hierbij ook dat dit in een Ayurvedische maaltijd eigenlijk je lepel is… probeer het, super lekker!
  • Als drankje kun je altijd het beste 1 kopje warme gemberthee drinken, dit verhoogt je spijsvertering. Wat ook een erg lekker drankje is, is lassi . Dit is verdunde biologische yoghurt met water, 1:1 en naar behoefte gezoet of gekruid. Deze combinatie maakt dit drankje zeer licht verteerbaar en een goede toevoeging aan je maaltijd.
  • Heb je na de maaltijd nog behoefte aan iets zoet kun je vaak al volstaan met een dadel. Zeker weten dat je dan het palet van alle zes smaken gebruikt hebt.

Lunchrecepten per dosha
Nu volgen nog wat lunchrecepten afgestemd op de drie dosha’s. Je begrijpt wanneer je gaat spelen met andere soorten groenten of kruiden je deze verschillende recepten ook kunt gaan gebruiken voor andere constituties. Experimenteer en varieer dus naar hartenlust!

Meer Ayurvedische lunchinspiratie
Meer lunchinspiratie? Dat kan! Enkele van deze recepten zijn van Rada Meursing, bij wie ondermeer Ayurvedische kookworkshops en cursussen gegeven worden. Kijk op www.kookstudio.net voor extra informatie en meer Ayurvedische recepten.

Door gastblogger Sylvia Kuperus
www.agnifabriek.nl

Summary
recipe image
Recipe Name
Ayurveda: lunchen per dosha
Published On
Average Rating
51star1star1star1star1star Based on 1 Review(s)

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!