10 gewoontes waardoor je aankomt
Beoordeel dit artikel

Komt er telkens weer een pondje bij een wil je hier vanaf? Dan is het tijd om de gewoontes die hiervoor zorgen, te doorbreken. In dit artikel hebben we daarom 10 gewoontes waardoor je aankomt op een rijtje gezet!

1: Je bent een zoetekauw
Houd jij ook ontzettend van zoetigheid? Koekjes, drop, chocola en af en toe een gebakje? Dan is de kans groot dat je hierdoor aankomt. Suiker is namelijk een echte dikmaker. Het bevat veel calorieën, levert geen waardevolle voedingsstoffen op, zorgt ervoor dat je zin krijgt in nog meer eten en brengt je hormoonhuishouding uit balans.

Verbeterpunt: Eet zo min mogelijk suiker.

2: Je gaat laat naar bed
Hoe beter je nachtrust is, hoe makkelijker het is om af te slanken en te voorkomen dat je aankomt. Dit komt door de invloed van je nachtrust op je hormoonhuishouding en hersenfunctie. Deze invloed zorgt ervoor dat je na een korte nacht meer trek hebt, vooral in zoet en vet. Vaak laat naar bed gaan is dus geen goed idee.

Verbeterpunt: Ga op tijd naar bed. Zo’n 8 uur slaap per nacht is een goede richtlijn.

3: Je ontspant te weinig
Ook ontspanning heeft een grote invloed op je gewicht. Als je veel stress ervaart, maak je namelijk meer hormonen aan die ervoor zorgen dat je vet opslaat. Deze hormonen vertellen je lichaam tegelijkertijd dat er geen vet verbrand mag worden. Daar komt nog eens bovenop dat ze ervoor zorgen dat je meer eetlust krijgt.

Verbeterpunt: Probeer stress te beperken en voldoende te ontspannen.

4: Je gaat met een lege maag naar de supermarkt
Als je met honger boodschappen gaat doen, ben je eerder geneigd om ongezonde dingen te kopen. Vooral bewerkt eten met veel suiker, zout en vet wordt dan extra aantrekkelijk.

Verbeterpunt: Zorg ervoor dat je geen honger hebt als je boodschappen gaat doen.

5: Je eet zonder erbij na te denken
Sommige mensen eten ongemerkt een zak chips leeg terwijl ze tv kijken. Of het pak koekjes is ineens leeg, terwijl je niet eens door had dat je er zoveel van gegeten hebt. Herkenbaar voor jou? Zonde, want je eet zo meer dan je in de gaten hebt en je geniet er eigenlijk niet eens echt van.

Verbeterpunt: Eet met aandacht en neem de tijd om te genieten van je eten.

6: Je eet kort voordat je naar bed gaat
Krijg jij laat op de avond vaak nog trek en neem je dan nog wat lekkers? Dan kan dit overgewicht in de hand werken. Niet alleen door de extra calorieën die je hiermee binnenkrijgt, maar ook doordat het de aanmaak van het groeihormoon kan verminderen. En dit hormoon is onze grote vriend als we willen afslanken of voorkomen dat we aankomen. Het stimuleert namelijk je vetverbranding.

Verbeterpunt: Eet niets meer in de laatste twee à drie uur voordat je gaat slapen.

7: Je koopt allerlei “gezond” eten
Gooi je enthousiast alles wat er gezond uitziet in je winkelwagen? Dan is de kans groot dat je bedrogen uitkomt. Producenten zijn er namelijk heel goed in om hun producten een gezonde indruk te laten maken, ook als ze eigenlijk vol zitten met suikers en ongezonde toevoegingen.

Verbeterpunt: Wees je ervan bewust dat niet alles wat gezond lijkt, ook daadwerkelijk gezond is en controleer de ingrediënten van producten die je koopt.

8: Je drinkt weinig water
Wist je dat ons lichaam vaak het signaal geeft dat er meer vocht nodig is, maar dat wij dit signaal oppikken als ‘er moet gegeten worden’? Als je te weinig drinkt, is de kans dus groot dat je meer eet dan eigenlijk nodig is.

Verbeterpunt: Drink dagelijks ongeveer twee liter water.

9: Je eet veel bewerkte producten
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar over het algemeen zijn onbewerkte producten gezonder en beter voor de lijn dan bewerkte producten. Bij bewerkt eten kun je bijvoorbeeld denken aan frituursnacks, snoepgoed, kant-en-klare sauzen en instant noodles.

Verbeterpunt: Eet meer onbewerkte producten zoals groentes, fruit, volkoren granen en noten.

10: Je focust je te veel op calorieën
Houd je alleen het aantal calorieën dat je eet in de gaten? Dan kost het je waarschijnlijk meer moeite dan nodig is om te voorkomen dat je aankomt. Naast calorieën speelt namelijk ook de verhouding aan macronutriënten (koolhydraten, eiwitten en vetten) een belangrijke rol. Daarnaast is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt.

Verbeterpunt: Let naast het aantal calorieën ook op macronutriënten en voedingsstoffen. Meer informatie vind je hier.

Doorbreek ongezonde gewoontes
Nu je weet welke gewoontes voor gewichtstoename zorgen, is het tijd om ze te doorbreken. Dat kan in het begin even moeilijk zijn, maar als je doorzet, ben je na een paar weken aan je nieuwe gewoontes gewend. Dan kost het steeds minder moeite om ze vol te houden!

Heb jij deze gewoontes? Of ben je al met afvallen bezig? Hoe doe je dat? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook of Twitter. We zijn benieuwd!

Bronnen: Bray GA, Nielsen SJ, Popkin BM, Am J Clin Nutr, 2004. Warne JP, Mol Cell Endocrinol, 2009. Schoeller DA, Buchholz AC, J Am Diet Assoc, 2005.

Dank aan Shutterstock voor de foto van de vrouw op de weegschaal door Yuriy Maksymiv. Je downloadt de foto hier.

Summary
10 gewoontes waardoor je aankomt
Article Name
10 gewoontes waardoor je aankomt
Description
Komt er telkens weer een pondje bij een wil je hier vanaf? Dan is het tijd om de gewoontes die hiervoor zorgen, te doorbreken. Wij geven 10 tips!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!