5 x voeding waar je juist meer honger door krijgt
3 (60%) 1 vote

Eten hoort er natuurlijk voor te zorgen dat je verzadigd raakt. Er is echter ook eten dat ervoor zorgt dat je juist meer honger krijgt. Benieuwd welk eten dit effect op je lichaam heeft? Je leest het in dit artikel. We vertellen je ook meteen welk eten je trek wel goed stilt!

Witbrood
Van witbrood kan je vaak boterham na boterham eten, zonder dat je echt vol raakt. Dit komt omdat het gemaakt wordt van witte bloem. Om witte bloem te maken, wordt het vezelrijke buitenste vliesje van de graankorrels verwijderd. Hierdoor bevat witbrood erg weinig vezels en vooral veel simpele koolhydraten. Simpele koolhydraten worden snel opgenomen in je lichaam, waardoor ze voor pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel kunnen zorgen. Bij de dalen in je bloedsuikerspiegel krijgt je lichaam het signaal dat er eten nodig is, waardoor je dus opnieuw trek krijgt.

In dit artikel gaan we dieper in op de verschillende graansoorten.

Zoutjes en chips
Heb je het ooit bij één chipje of zoutje kunnen houden? Waarschijnlijk niet. De zoute smaak zorgt er namelijk voor dat je eigenlijk altijd zin hebt in nog een handje chips of nog wat extra zoutjes. Daarnaast bevatten beide ook weer veel simpele koolhydraten, waardoor ze net als witbrood voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel kunnen zorgen. Daar komt nog eens bij dat het zout ervoor zorgt dat we dorst krijgen; wist je dat we dorst vaak onterecht aanzien voor honger? Daardoor kiezen we er vaak voor om nog wat te eten, in plaats van het glas water te drinken waar ons lichaam eigenlijk om vraagt.

Suikerrijk eten en drinken
Suikers zijn simpele koolhydraten. Hetzelfde soort koolhydraten als in witbrood dus, waardoor suikers ook hetzelfde effect op je bloedsuikerspiegel hebben. Vermijd deze schommelingen in je bloedsuikerspiegel door snoep, koek, gebak en gezoete zuivel te laten staan. Vergeet ook zeker je drinken niet. Frisdrank en zoete fruitsapjes zorgen vaak voor nog meer trek, omdat ze door hun vloeibare vorm nog sneller worden opgenomen en maar heel beperkt verzadigen.

Kunstmatige zoetstoffen
Kunstmatige zoetstoffen lijken een gezonde keuze. Ze bevatten immers weinig calorieën en ze veroorzaken geen grote pieken in je bloedsuikerspiegel. Toch kan je ze over het algemeen beter laten staan. Het wetenschappelijke bewijs is nog niet helemaal duidelijk, maar er wordt gedacht dat zoetstoffen je eetlust kunnen vergroten. Dit zou komen doordat ze zoet smaken, terwijl je lichaam niet de calorieën krijgt die normaalgesproken in zoet eten te vinden zijn. Hierdoor zouden je hersenen in de war raken, waardoor je honger blijft houden. Sommige onderzoekers denken dat kunstmatige zoetstoffen vooral voor trek in zoetigheid zorgen.

Fastfood
Bestel je een fastfood-menu? Dan krijg je eigenlijk alle bovenstaande punten in één: witbrood, zoute patatjes en snacks en een beker frisdrank bomvol suiker en/of kunstmatige zoetstoffen. Dat is dus de reden dat je vaak een uurtje na een volledige fastfood-maaltijd alweer honger hebt. Daarnaast worden aan fastfood vaak ook allerlei smaakstofjes en smaakversterkers toegevoegd die ervoor zorgen dat je meer en meer wilt.

Zo raak je wel verzadigd
Het is natuurlijk goed om te weten welk eten ervoor zorgt dat je juist meer trek krijgt. Minstens net zo belangrijk is de vraag: welk vegetarisch eten verzadigt wel goed? Jezelf beter en langer verzadigd voelen doe je door meer vezels, eiwitten en gezonde vetten te eten.

  • Eiwitten vind je in quinoa, peulvruchten, noten, zaden, pitten en zuivel.
  • Gezonde vetten vind je in olijfolie, avocado, noten, zaden en pitten.
  • Vezels vind je in groentes, fruit, noten, zaden, pitten, peulvruchten, quinoa en volkoren granen.

Doordat bovenstaande voedingsmiddelen goed verzadigen, passen ze goed in een gezond afslankdieet.

Je eetlust onder controle
Heb jij vaak trek, ook net nadat je gegeten hebt? Probeer dan te minderen met suiker, witbrood, zoutjes, chips en fastfood. Grote kans dat je dan een stuk minder honger hebt. Bovendien is het voor je lichaam ook een stuk gezonder om deze voeding te laten staan.

Meer weten over welk eten wel en niet goed verzadigt? Neem een kijkje bij de verzadigingsindex.

Bronnen: Erik EJG Aller, Itziar Abete, Arne Astrup, J Alfredo Martinez, Marleen A van Baak, Nutrients, 2011. Qing Yang, Yale J Biol Med, 2010.

Let jij op voedzame voeding? Wat eet je dan wel/niet? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook of Twitter. We zijn benieuwd!

Dank aan Shutterstock voor de foto. Je downloadt hem hier. 

Summary
5 x voeding waar je juist meer honger door krijgt
Article Name
5 x voeding waar je juist meer honger door krijgt
Description
Eten hoort er natuurlijk voor te zorgen dat je verzadigd raakt. Er is echter ook eten dat ervoor zorgt dat je juist meer honger krijgt. Benieuwd welk eten dit effect op je lichaam heeft? Je leest het in dit artikel. We vertellen je ook meteen welk eten je trek wel goed stilt.
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!