Print Friendly, PDF & Email

Gezonder eten willen we allemaal wel. En natuurlijk het liefst zonder het onszelf al te moeilijk en ingewikkeld te maken. In dit artikel deelt Puur Figuur 6 tips om je maaltijden gezonder te maken. Wij zijn benieuwd!

1. Verdubbel je portie groente
De richtlijn is om dagelijks 250 gram groente te eten. Slechts een klein deel van de Nederlanders haalt dit. Hier valt dus veel winst te behalen. Verdubbel simpelweg je portie groente bij je avondmaaltijd. Een goede richtlijn om aan te houden is dat minimaal de helft van je bord gevuld is met groentes.

2. Gebruik de oven
Dat frituren niet gezond is, hoeven we je vast niet uit te leggen. Wissel de frituurpan daarom in voor je oven. Bijvoorbeeld bij patatjes, krokante kip of falafel. Je moet er even achter komen wat de perfecte oventemperaturen zijn, maar dan is het resultaat minimaal net zo lekker. Een airfryer is natuurlijk ook een goede optie. Bijvoorbeeld voor groenteburgers of groentechips.

3. Neem de tijd
We eten vaak gehaast, even snel tussendoor. Dit is geen goed idee omdat je dan eerder te veel eet. Onderzoekers linken snel eten zelfs aan overgewicht. Ook zorgt gehaast eten ervoor dat je niet goed kauwt, en dat is juist erg belangrijk voor je spijsvertering. Neem daarom rustig de tijd voor je maaltijden. Ga er lekker voor zitten, geniet bewust van je eten en maak er een ontspannen moment voor jezelf van. Of natuurlijk juist een moment van gezelligheid met vrienden of familie.

4. Nog meer groentes
Naast het verdubbelen van je porties bij je avondmaaltijd, is het ook een goed idee om bij je andere maaltijden groentes te eten. Zo krijg je zeker iedere dag genoeg groente binnen. Denk bijvoorbeeld aan een goed gevulde soep of salade in de middag. En een groene smoothie of groenteomelet als ontbijt. Wat snackgroentes naast je maaltijd of als tussendoortje is natuurlijk ook altijd een goed idee.

5. Bedenk van tevoren wat je gaat eten
Na een drukke dag is het extra verleidelijk om voor een patatje of andere makkelijke hap te kiezen. Gebeurt jou dit te vaak? Dan is het een goed idee om van te voren te bedenken wat je gaat eten. Bijvoorbeeld ’s ochtends al. Als je dan ook meteen alvast wat dingen voor je avondmaaltijd klaarzet, maak je het jezelf helemaal makkelijk om ’s avonds gezond te eten. Je kan het ook groter aanpakken en met een weekmenu werken. Dat maakt het ook meteen makkelijker om de juiste gezonde boodschappen in huis te halen.

6. Voeg vetten toe
Helaas wordt nog steeds vaak gedacht dat vetrijk eten ongezond is. Dat is lang niet altijd waar. Sterker nog, veel vetten zijn juist ontzettend gezond. Bijvoorbeeld de vetten uit avocado, olijfolie, noten, zaden en pitten. Deze vetten zijn op zichzelf al erg goed voor je en ze helpen je ook nog eens om andere voedingsstoffen beter op te nemen. Sommige vitamines zijn namelijk vetoplosbaar. Dat betekent dat je lichaam er vet bij nodig heeft om ze goed op te nemen. Dit geldt voor vitamine A, D, E en K. Voeg daarom gezonde vetten aan je maaltijden toe. Bijvoorbeeld noten door je salade, een dressing met olijfolie of een lekkere dip van avocado.

Om te onthouden
Gezonder eten kan je zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Vaak houd je het beter vol als je het juist niet te moeilijk maakt. Simpele manieren om je maaltijden gezonder te maken zijn:

  • Je portie groente verdubbelen
  • De oven (of airfryer) gebruiken in plaats van de frituurpan
  • De tijd nemen voor je maaltijd
  • Ook bij je ontbijt en lunch groentes eten
  • Van te voren bedenken wat je gaat eten
  • Gezonde vetten toevoegen

Bronnen: Ana M Andrade, Geoffrey W Greene, Kathleen J Melanson, J Am Diet Assoc, 2008. Jie Li, Na Zhang, Lizhen Hu, Ze Li, Rui Li, Cong Li, Shuran Wang, Am J Clin Nutr, 2011. Sook Ling Leong, Clara Madden, Andrew Gray, Debra Waters, Caroline Horwath, J Am Diet Assoc, 2011. T Ohkuma, Y Hirakawa, U Nakamura, Y Kiyohara, T Kitazono, T Ninomiya, Int J Obes (Lond), 2015.

Wat is jouw favoriete tip? Heb jij hier iets aan gehad? Laat het ons weten in een reactie, op Instagram of Facebook. Wij zijn benieuwd!

PS. Wil jij blijvend minder vlees eten en vaker vegetarisch, maar lukt het je niet om je eetpatroon te veranderen? Of heb je een vriend(in) die hulp kan gebruiken? Koop dan nu onze online cursus vleesminderen in 15 dagen! Je krijgt 5 euro korting met code DEHIPPEVEGETARIER. Na de cursus geniet je gegarandeerd van een nieuw eetpatroon!

 

Summary
6 tips om je maaltijden gezonder te maken
Article Name
6 tips om je maaltijden gezonder te maken
Description
Gezonder eten willen we allemaal wel. En natuurlijk het liefst zonder het onszelf al te moeilijk en ingewikkeld te maken. In dit artikel deelt Puur Figuur 6 tips om je maaltijden gezonder te maken. Wij zijn benieuwd!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!