Afslanken staat zeker niet gelijk aan honger lijden. Als je je eten slim kiest, kun je namelijk veel meer eten dan je zou verwachten. En dat hoeven zeker niet alleen maar komkommers te zijn. In dit artikel vind je 50 voorbeelden van eten dat lekker, gezond en caloriearm is.

Wat is een calorie?
Een calorie is een eenheid voor energie. We gebruiken het om aan te geven hoeveel energie voeding bevat en hoeveel energie ons lichaam verbrandt. Over het algemeen wordt gezegd dat vrouwen 2000 calorieën per dag nodig hebben en mannen 2500. Dit kan echter flink afwijken. Je hebt bijvoorbeeld meer nodig als je groot bent, veel sport of lichamelijk zwaar werk doet. Benieuwd naar hoeveel calorieën jij per dag nodig hebt? Hier vind je een makkelijke rekentool.

Calorieën en je gewicht
In de basis is aankomen en afslanken heel simpel. Eet meer calorieën dan je nodig hebt en je komt aan, eet minder calorieën dan je nodig hebt en je valt af. Er speelt echter nog veel meer mee. Bijvoorbeeld je hormoonhuishouding. Als deze in balans is, val je veel makkelijker af. Als je te veel of te weinig van bepaalde hormonen aanmaakt, kan afvallen juist als een eindeloze strijd voelen, waarbij je zeer moeizaam of zelfs helemaal geen resultaat boekt. Verder spelen ook macronutriënten een rol. Hiermee bedoelen we: hoeveel koolhydraten, eiwitten en vetten je eet. Een goede verdeling hiervan maakt afslanken veel makkelijker, onder andere omdat het hongergevoelens kan verminderen.

Staar je daarom niet blind op calorieën. Als je alleen naar calorieën kijkt, lijkt een glas light frisdrank bijvoorbeeld een betere keuze dan een avocado. Terwijl de light frisdrank waarschijnlijk ongezonde stoffen bevat, geen waardevolle voedingsstoffen oplevert, geen positieve invloed op je hormoonhuishouding heeft en niet verzadigt. Waarschijnlijk wordt je trek er niets minder door. De avocado zorgt er echter voor dat je een paar uur geen trek meer hebt, bevat waardevolle voedingsstoffen en draagt bij aan een gezonde hormoonbalans. Als je op een fijne en gezonde manier wilt afslanken, kan je dus beter voor de avocado kiezen, ook al is het een calorieënbom. Dit neemt echter niet weg dat het aantal calorieën dat je eet wel een belangrijke rol speelt. Want dat blijft basis.

50x gezond en caloriearm eten
Van onderstaand eten kan je lekker veel eten. Het is allemaal gezond en het bevat weinig calorieën.

  1. Radijsjes
  2. Komkommer
  3. Snackkomkommer
  4. Paprika
  5. Snoeppaprika
  6. Tomaten
  7. Cherrytomaten
  8. Snoeptomaatjes
  9. Bleekselderij
  10. Rode bieten
  11. Koolraap
  12. Venkel
  13. Spruitjes
  14. Wortel
  15. Snijbonen
  16. Sugar snaps
  17. Sperziebonen
  18. Courgette
  19. Broccoli
  20. Spinazie
  21. Boerenkool
  22. Groene kool
  23. Spitskool
  24. Rode kool
  25. Bloemkool
  26. Rucola
  27. IJsbergsla
  28. Romaine sla
  29. Asperges
  30. Champignons
  31. Groentebouillon
  32. Rijstwafel
  33. Aardbeien
  34. Frambozen
  35. Bramen
  36. Kersen
  37. Kiwi
  38. Appel
  39. Perzik
  40. Abrikoos
  41. Nectarine
  42. Pruim
  43. Meloen
  44. Papaja
  45. Peer
  46. Grapefruit
  47. Mandarijn
  48. Clementine
  49. Citroen
  50. Limoen

5x gezond en caloriearm drinken
Ook dorst? Neem dan een van deze gezonde caloriearme drankjes:

  1. Zelfgemaakt fruitwater
  2. Kokoswater
  3. Tomatensap
  4. Groene thee
  5. Kruidenthee

Onthoud: van bovenstaande voeding kan je lekker veel eten zonder aan te komen. Deze lijst is echter geen uitgangspunt voor een compleet eetpatroon. Combineer dit caloriearme eten met eten dat meer vetten en eiwitten bevat. Geniet ervan!

Eet jij graag deze caloriearme producten? Wat is jouw favoriete recept? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook of Instagram. We zijn benieuwd!

Dank aan Shutterstock voor de foto van de salade, gemaakt door Losangela. Je downloadt de foto hier.

Bronnen: Kissileff HR, Thornton JC, Torres MI, Pavlovich K, Mayer LS, Kalari V, Leibel RL, Rosenbaum M, Am J Clin Nutr, 2012. Havel PJ, Diabetes, 2004. Weigle DS, Breen PA, Matthys CC, Callahan HS, Meeuws KE, Burden VR, Purnell JQ, Am J Clin Nutr, 2005. Westerterp-Plantenga MS, Regul Pept, 2008.

Summary
Dít kun je veel eten zonder aan te komen
Article Name
Dít kun je veel eten zonder aan te komen
Description
Afslanken staat zeker niet gelijk aan honger lijden. Als je je eten slim kiest, kun je namelijk veel meer eten dan je zou verwachten!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!