Wanneer we denken aan gezondheid, is voeding meestal het eerste wat bij ons te binnen schiet. Niet heel raar natuurlijk. Voeding speelt een grote rol en je kan er veel mee behalen! Toch is er nog iets anders waar we op zouden moeten letten: stress. ‘Stress is ongezond’, dat horen we maar al te vaak. Maar waarom eigenlijk? Charlotte van Puur Figuur legt het ons uit!

Cortisol
Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Dit hormoon wordt aangemaakt bij stress. Cortisol is een hormoon wat we keihard nodig hebben. Cortisol verhoogt je hartslag en zorgt ervoor dat de bloedvoorziening naar je spieren optimaal is. Het help ons ’s ochtends wakker worden en in gevaarlijke situaties snel te handelen. Maar wat als er helemaal geen gevaarlijke situatie is? Wat als je gewoon aan je bureau zit, maar stress ervaart door een hoge werkdruk? Of wanneer je in bed ligt te piekeren? Dan kan de hogere cortisolaanmaak juist schadelijk zijn.

Gewicht
Een verhoogde cortisolaanmaak kan ervoor zorgen dat je sneller aankomt. Het verhoogt je eetlust (met name) in voeding wat snel veel energie levert: suikerbommen. Een reep chocola, een stuk taart of een kom ijs. Ook vet eten, zoals frituursnacks, is dan extra aantrekkelijk. Naast een verhoogde eetlust stimuleert cortisol de opslag van buikvet en het afremmen van de vetverbranding. Lastig als je juist wat pondjes af wilt vallen. Dit is ook meteen een van de redenen waarom ‘crash’ diëten niet verstandig zijn. Crash diëten wekken namelijk stressreacties in het lichaam op waarbij een hogere cortisolaanmaak het gevolg is.

Nachtrust
Cortisol houdt je scherp en alert. Heel fijn als dat nodig is, maar heel vervelend als je eigenlijk wilt slapen. Ja, cortisol kan voor slapeloze nachten zorgen. En kan je niet slapen? Dan is de kans groot dat je de volgende dag hartstikke moe bent. Je bent moe, gevoeliger voor stress en voor je het weet lig je weer klaarwakker in bed. Dit noemen we ook wel een vicieuze cirkel. Eén die we graag willen doorbreken.

Maar ook…
Gewicht en nachtrust zijn slechts 2 factoren waar een verhoogde cortisolspiegel (stress) effect op kan hebben. Een aantal andere negatieve effecten waar stress voor kan zorgen zijn:

  • Hoofdpijn
  • Maagzuur
  • Maagpijn
  • Misselijkheid
  • Een hoge bloeddruk
  • Een hoge bloedsuikerspiegel
  • Een ontregelde menstruatiecyclus
  • Spierpijn
  • Spierverlies
  • Ontstekingen
  • Verhoogd risico op depressie
  • Verhoogd risico op diabetes type 2
  • Verhoogd risico op een hartaanval
  • Verhoogd risico op schildklieraandoeningen

9 tips tegen stress

  1. Sport: Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat je cortisolspiegel daalt. Drie keer per week gaan wandelen kan al een groot verschil maken. Zeer intensief sporten is echter geen goed idee. Dit kan je cortisolaanmaak namelijk stimuleren.
  2. Laat los: laat je telefoon thuis en maak een wandeling door de natuur. 
  3. Voldoende slaap: Kan je door stress niet goed slapen? Doe dan voor het slapengaan ontspanningsoefeningen. Doe indien nodig overdag een dutje.
  4. Rustmomenten: Heb je een volle planning? Zorg er dan voor dat je genoeg rustmomenten voor jezelf inplant. Bijvoorbeeld een uurtje om met een kop thee een boek te lezen of ontspannen in bad te gaan. 
  5. Voeding: lees hier welke voeding je moet eten bij stress.
  6. Vermijd onnodige stressfactoren: Ga na welke factoren bij jou voor stress zorgen en kijk hoe je ze kan veranderen of vermijden.
  7. Positive thinking: Je kan natuurlijk niet alle stressfactoren compleet vermijden. Wat je wel kan, is invloed uitoefenen op je gedachten. Je kan kiezen aan welke gedachten je aandacht geeft en welke niet. Welke mogen voor stress zorgen en welke zijn het niet waard? . 
  8. Focus: Multitasking is niet effectief en kan stressvol zijn. Focus jezelf daarom op één taak tegelijk. Begin pas aan de volgende taak als de eerste af is. Dit is efficiënter en zorgt voor minder stress. 
  9. Voorkom haast: Probeer haast te voorkomen door op tijd de deur uit te gaan en taken niet tot het laatste moment uit te stellen.

Om te onthouden
– Stress verhoogt je cortisolspiegel en dat kan vervelende gevolgen hebben indien je hier te vaak last van hebt.
– Cortisol heeft een negatief effect op gewicht en nachtrust en kan zorgen voor hoofdpijn en misselijkheid. Ook zorgt het voor een verhoogd risico op o.a. hoge bloeddruk, diabetes type 2 en schildklieraandoeningen.
– Stress en de mogelijk schadelijke effecten kan je voorkomen en/of beperken. Sport, let op je voeding en denk positief.

Dank aan Charlotte van puurfiguur.nl ! Heb je vragen hierover of wil je je ervaringen delen? Deel ze dan vooral, zo helpen we elkaar!

Bronnen
(1.) Agnese Mariotti, Future Sci OA, 2015. Neil Schneiderman, Gail Ironson, Scott D Siegel, Annu Rev Clin Psychol, 2008.

Dank aan Shutterstock voor de foto van de Youn frustrated exhausted women, gemaakt door Vidi Studio. Je downloadt de foto hier

Print Friendly, PDF & Email
Summary
Waarom stress ongezond is (+ 9 ontspannende tips)
Article Name
Waarom stress ongezond is (+ 9 ontspannende tips)
Description
'Stress is ongezond', dat horen we maar al te vaak. Maar waarom eigenlijk? Wij leggen het je uit en geven ook negen ontspannende tips tegen stress!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!