Print Friendly, PDF & Email

YES, je hebt het besluit voor jezelf genomen om vegetarisch te gaan eten. Of misschien om te minderen in het eten van vlees. Super goed natuurlijk! Het heeft veel voordelen voor je eigen gezondheid, maar ook voor de natuur. En dat laatste kan wel een handje gebruiken hebben we de afgelopen tijd gemerkt. Maar nu het besluit is genomen, vraag je je af: hoe pak je dit aan? Eet je dan alleen maar vleesvervangers of moet je heel ingewikkeld gaan koken? Wij helpen je op weg! In deze blog gaan we aan de slag met vleesvervangers.

Begin bij het begin!
Om de start zo makkelijk mogelijk te maken, is het handig om eerst eens bij jezelf na te gaan welke recepten jij vaak en graag kookt. Maak je bijvoorbeeld vaak een lasagne of een Indische curry? Vervang het vlees hierin dan. Het gehakt in de lasagne kun je vervangen door vegetarisch gehakt en de kip in de curry door vegetarische kipstukjes. Zo heb je de eerste stap naar een vegetarisch leven al gemaakt! Als je merkt dat je nog even moet wennen aan de smaak van bepaalde vleesvervangers, koop dan kruidenmixen in de supermarkt om ze meer smaak te geven, zoals gehaktkruiden of kipkruiden.

Wat we vaak zien gebeuren is dat mensen het vlees simpelweg uit het gerecht laten, want zo makkelijk is vegetarisch eten toch? In theorie is dat helemaal waar. Je haalt echter wel goede bronnen van vetten en eiwitten uit je gerecht, waar je dan niets voor in de plaats toevoegt. Denk hier dus goed over na!

Waar moet je op letten?
Als startende vegetariër is het handig om te weten waar je op moet letten. Er zijn namelijk een aantal vitamines en mineralen die veel in dierlijke producten terug te vinden zijn. Ik heb ze even voor je op een rijtje gezet:

  1. Eiwitten: Deze maken lichaamscellen aan, eigenlijk de bouwstoffen voor je lichaam;
  2. IJzer: Zorgt ervoor dat zuurstof door je bloed kan transporteren;
  3. Vitamine B1: Voor een goede werking van het hart en zenuwstelsel;
  4. Vitamine B12: Voor de aanmaak van rode bloedlichamen en een goede werking van het zenuwstelsel.

Wanneer je vlees weg laat uit je dieet, kan je een lagere inname hebben van deze bouwstoffen. Het is dus belangrijk om te kijken in welke producten deze vitamines en mineralen verwerkt zitten en om in de gaten te houden of je genoeg binnenkrijgt! Dit kan je bijhouden door uit te rekenen hoeveel je nodig hebt en op de ingrediëntenlijsten te checken hoeveel je daadwerkelijk binnen krijgt. In het begin is dit even gepuzzel, maar dit wordt meer en meer automatisme door de weken heen.

Hoe nu verder?
Wanneer je de eerste stappen al hebt ondernomen kunnen we verder kijken naar het eten over de rest van de dag. Ontbijt of lunch jij met vleesproducten, haal deze dan ook uit je dieet. Misschien wil je kaas en zuivel (nog) niet schrappen. Geen stress, dat is helemaal oké! Iedereen doet het op zijn eigen manier. Ben jij nou bang dat je je broodje ham tijdens de pauze gaat missen? Koop dan de vegetarische variant! Tegenwoordig hebben supermarkten een heel groot scala aan vegetarische producten, waardoor je eigenlijk nooit iets hoeft te missen. Maar wees ook lekker creatief. Vul je lunch bijvoorbeeld aan met groente en vegetarische spreads, ontdek nieuwe smaken en combinaties. Want dat is het allerleukste aan vegetarisch eten als je het mij vraagt!

Heb jij nou nog meer tips nodig naast bovenstaande voedingstips, lees dan deze blog. Hierin vertelt Astrid je alles over waar je rekening mee moet houden bij de beslissing om vegetarisch te eten.

Ben jij ook een startende vegetariër en heb je hulp nodig hierbij? Heb je geen idee hoe je weet of je genoeg binnen krijgt? Blijf deze blogreeks dan volgen en stel je vragen in een reactie, of via Facebook of Instagram. We helpen je graag!

 

Summary
HELP: Hoe overleef ik mijn eerste weken als vega? #1
Article Name
HELP: Hoe overleef ik mijn eerste weken als vega? #1
Description
Wil je graag vegetarisch gaan eten of minderen met vlees, maar heb je geen idee hoe je dit aanpakt? Wij helpen je op weg met tips voor de eerste paar weken!
Author