Wil jij minder koolhydraten eten om wat kilo’s kwijt te raken? Of om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden? Charlotte van Puur Figuur heeft 10 lekkere en supergezonde groenten voor je op een rij gezet die weinig koolhydraten bevatten.

Een kop groente
Voedingswaarden worden vaak per 100 gram weergegeven. Maar weet jij precies hoe 100 gram komkommer eruitziet? Een kop komkommer is een stuk makkelijker in te schatten. Daarom staat bij iedere groente aangegeven hoeveel gram koolhydraten het per kop bevat. Hierbij wordt uitgegaan van een kop van 230 à 240 milliliter.

1. Spinazie
Spinazie is een echte topgroente. Rauwe spinazie bevat maar 1 gram koolhydraten per kop. Neem je gekookte spinazie? Dan zit je aan 7 gram koolhydraten per kop, waarvan 4 gram vezels zijn. Deze groene bladgroente is een geweldige bron van vitamine K, vitamine A, vitamine C en een heleboel antioxidanten. Ook zijn er veel mineralen en een kleine hoeveelheid omega 3-vetzuren in spinazie te vinden.

2. Komkommer
Komkommers zijn heerlijk verfrissend en bevatten minder dan 4 gram koolhydraten per kop. Als je de komkommer schilt, dan bevat een kop maar 2 gram. Minder dan 1 gram hiervan zijn vezels. Komkommers bevatten veel vocht en hydrateren daarom goed. Ook bevatten ze diverse mineralen en vitamines, maar niet in indrukwekkende hoeveelheden. Komkommer is dus vooral een gezond en koolhydraatarm tussendoortje of een lekkere frisse toevoeging aan je gerecht, maar het is niet geschikt als belangrijkste groente van je maaltijd.

3. Bleekselderij
Nog zo’n lekker fris tussendoortje: bleekselderij. Deze groente bevat een kleine 3 gram koolhydraten per kop, waarvan 2 gram vezels zijn. Bleekselderij is een goede bron van vitamine K en bevat daarnaast ook belangrijke antioxidanten.

4. Broccoli
Broccoli is enorm voedzaam. We zouden het zeker een superfood kunnen noemen. Een kop broccoli telt zo’n 6 gram koolhydraten, waarvan 2 gram vezels zijn. Broccoli is onder andere rijk aan vitamine C, vitamine K, antioxidanten, ijzer, kalium en diverse andere mineralen.

5. Sperziebonen
Sperziebonen vallen in dezelfde categorie als bonen en linzen, maar ze bevatten een stuk minder koolhydraten. Een kop gekookte sperziebonen bevat 10 gram koolhydraten, waarvan 4 gram vezels zijn. Deze bonen zijn een goede bron van vitamine C, antioxidanten, ijzer, kalium, foliumzuur en zink. Ook bevatten ze aardig wat eiwitten.

6. Tomaten
Na al dat groen is het tijd voor een ander kleurtje. Technisch gezien vallen tomaten in de categorie fruit, maar we gebruiken ze allemaal als een groente. Daarom horen ze gewoon in dit rijtje thuis. Een kop gesneden tomaat bevat 7 gram koolhydraten, waarvan ruim 2 gram vezels zijn.Tomaten hebben je diverse gezondheidsvoordelen te bieden. Ze kunnen bijvoorbeeld helpen om je risico op hart- en vaatziektes te verkleinen doordat ze veel kalium bevatten. Daarnaast zijn ze ook een goede bron van vitamine A, C en K.

7. Bloemkool
Nog een gewone groente die we gerust een superfood kunnen noemen: bloemkool. Deze groente bevat zo’n 5 gram koolhydraten per kop, waarvan meer dan de helft vezels zijn. Bloemkool is een fantastische bron van vitamine C en vitamine K. Ook bevat bloemkool antioxidanten die mogelijk de groei van kankercellen kunnen afremmen.

8. Paprika
Over vitamine C gesproken, wist je dat een paprika meer dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van deze vitamine bevat? Daarnaast bevatten ze ook een goede hoeveelheid vitamine A en een heleboel antioxidanten. Met een kop gesneden paprika krijg je 9 gram koolhydraten binnen, waarvan 3 gram vezels zijn.

9. Asperges
Een kop asperges levert 8 gram koolhydraten op, die voor de helft uit vezels bestaan. Deze geliefde lentegroente voorziet je lichaam daarnaast van goede hoeveelheden vitamine A, C en K. En ook met deze groente krijg je weer aardig wat antioxidanten binnen.

10. Champignons
Champignons bevatten per kop maar 2 gram koolhydraten, waarvan ook nog eens de helft uit vezels bestaat. Ze zijn een goede bron van plantaardige eiwitten en bevatten daarnaast aardig wat B-vitamines, kalium, koper en selenium.

Bomvol waardevolle voedingsstoffen, weinig koolhydraten
Al deze groentes zijn dus ontzettend gezond. Ze leveren je een groot pakket vitamines, mineralen en antioxidanten terwijl je weinig koolhydraten binnenkrijgt. Meer over koolhydraatarme producten en afslanken door koolhydraatarm te eten, lees je hier.

Let jij op koolhydraten? Laat het ons weten en waarom je dat doet in een reactie op de website, Facebook of Instagram. We zijn benieuwd!

Bronnen: D’Elia L, Barba G, Cappuccio FP, Strazzullo P, J Am Coll Cardiol, 2011. Jane V Higdon, Barbara Delage, David E Williams, Roderick H Dashwood, Pharmacol Res, 2009.

Dank aan Shutterstock voor de foto van de spinazie, tomaat en komkommer door Anna Shepulova. Je downloadt de foto hier.

 

Summary
Dit zijn 10 koolhydraatarme topgroenten
Article Name
Dit zijn 10 koolhydraatarme topgroenten
Description
Wil jij minder koolhydraten eten om af te vallen? Of om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden? Vind hier 10 groenten die weinig koolhydraten bevatten.
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!