Print Friendly, PDF & Email

Zout is goed voor ons, mits we het natuurlijk niet te gek maken. Het is niet voor niets dat ons daarom een maximaal van 6 gram per dag wordt aanbevolen. En zelfs dan zitten we nog redelijk hoog. Je lichaam heeft namelijk maar 1 tot 3 gram nodig om te profiteren van alle gezondheidsvoordelen: het prikkelen van zenuwen, het samentrekken van spieren en het goed opnemen en afvoeren van vocht. Ik moet toegeven dat het ons niet heel makkelijk wordt gemaakt door de voedingsmiddelenindustrie. Brood, kaas, vleeswaren, soepen en snacks; veel van deze producten bevatten meer zout dan nodig zou moeten zijn. Om jullie te helpen de macht terug te krijgen over je zoutgebruik, heb ik hieronder een aantal handige tips op een rij gezet!

1. Voeg zelf geen zout toe
Te beginnen met de makkelijkste tip: voeg zelf geen zout toe. Zout in de pan met rijst of pasta, zout over de groenten én nog een beetje voor de smaak… nergens voor nodig! Veel van onze kant-en-klare producten bevatten eigenlijk al voldoende zout. Extra toevoegen zou dus in principe niet hoeven. Het is zeker eventjes wennen, minder zout. Maar je smaakpapillen wennen daar snel genoeg aan, geloof me! Daarnaast kun je altijd nog gebruik maken van tip 5 en 6 om extra smaak toe te voegen.

2. Doe het rustig aan met zoute smaakmakers
Bouillonblokjes, bouillonpoeder, ketjap, mosterd, Maggi en groente- en kruidenmixen. Al deze producten bevatten behoorlijk wat zout. En toch zijn we geneigd meer van deze producten te gebruiken dan eigenlijk nodig is. Wat overigens soms ook een beetje de schuld is van de voedingsmiddelenindustrie. ‘Gebruik 1 bouillonblokje voor een halve liter water.’ Terwijl je voor een halve liter water net zo goed een half bouillonblokje kunt gebruiken, of zelfs minder. Let bij deze producten dus goed op hoeveel je toevoegt. En doe dit o.a. door tussendoor te proeven. Wellicht kom je er dan wel achter dat je eigenlijk veel minder hoeft toe te voegen om die lekkere smaak te verkrijgen!

3. Lees verpakkingen
De gouden tip voor een tijd waarin we rijk zijn aan voedingsmiddelen: lees de verpakkingen. Want zoals we allemaal wel weten: kennis is macht. Een product is zoutarm wanneer deze 0.3 g zout per 100 g bevat. Handig dus om deze hoeveelheid in gedachten te houden wanneer je je producten koopt. Veel producten bevatten overigens meer dan deze hoeveelheid zout. Wees in ieder geval bewust van wat je koopt en waarmee je je lichaam voedt, maar ga er niet al te streng mee om.

4. Duik zelf de keuken in
Zoals aangegeven in de intro, bevatten veel van de producten in de supermarkt meer zout dan nodig zou moeten zijn. Kant-en-klaar maaltijden, soepen, sausjes. Dit zijn enkele voorbeelden van ‘zoutbommetjes’ die heel gemakkelijk gezonder te maken zijn. Kijk maar naar deze zoete aardappel pizza, wortel-linzen soep of zelfgemaakte tzatziki! Sla de kant-en-klaar maaltijden, de pakjes en zakjes over, en ga lekker zelf aan de slag in de keuken.

5. Spice it up!
Je kunt zout onwijs goed vervangen door kruiden. Deze geven niet alleen smaak aan je gerechten, maar zorgen ook nog eens voor prachtige kleuren en heerlijke geuren. En zoals velen van jullie al weten, proef je niet alleen met je mond. Geuren, kleuren, de textuur; ze tellen allemaal mee. Zou je graag aan de slag willen gaan met kruiden, maar weet je niet zo goed welk kruid bij welk gerecht past? Neem dan eens een kijkje op de kruidenwijzer. Deze laat zien welk kruid bij welk product past. Tip! Zelf gebruik ik vaak droge kruiden (voordeliger). Deze hebben namelijk een intensere smaak dan verse. Wel is er een uitzondering voor bepaalde kruiden en dat zijn basilicum, bieslook, peterselie, munt en dille. Deze gebruik ik liever vers, omdat de gedroogde versie juist minder smaak bevat.

6. Maak gebruik van smaakversterkende bereidingstechnieken
Roosteren, stoven en mijn favoriet, marineren. Er zijn allerlei technieken mogelijk om smaakvol zoutloos te koken. Mijn tip is om de bibliotheek in te duiken en een kookboek te lenen waarin verschillende kooktechnieken worden gebruikt en uitgelegd. Natuurlijk kun je ook tips vinden online, maar mijn voorkeur gaat uit naar een kookboek. Doordat de bereidingstechnieken zijn gekoppeld aan recepten, kun je deze veel beter onder de knie krijgen door de recepten te maken. Lekker eten én leren. Ik zeg win-win!

Tip!
Wil jij weten hoeveel zout je op een dag binnenkrijgt? Doe dan de zoutmeter test van de Nierstichting en je komt erachter! Ook interessant: de zoutvergelijker. Hoeveel zout zit er in bepaalde producten en wat zou een beter alternatief kunnen zijn? Je vindt het hier!

Let jij op je zoutgebruik, en op welke manier doe je dat? Wat vond je van deze tips? Laat het ons weten in een reactie op de website, Facebook of Instagram. We zijn benieuwd!

PS. Wil jij blijvend minder vlees eten en vaker vegetarisch, maar lukt het je niet om je eetpatroon te veranderen? Of heb je een vriend(in) die hulp kan gebruiken? Koop dan nu onze online cursus vleesminderen in 15 dagen! Je krijgt 5 euro korting met code DEHIPPEVEGETARIER. Na de cursus geniet je gegarandeerd van een nieuw eetpatroon!

 

Summary
6 tips om minder zout te eten
Article Name
6 tips om minder zout te eten
Description
Zout is goed voor ons, mits we het natuurlijk niet te gek maken. Daarom delen wij met jullie 6 gouden tips om minder zout te eten!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!