Print Friendly, PDF & Email

Vetvrij eten is lange tijd gepromoot als gezond; als de beste manier om af te vallen. Deze boodschap wordt nog steeds regelmatig opgevolgd, helaas, want vetvrij eten is helemaal niet zo gezond. Zeker niet als je het langere tijd doet. Hier zijn verschillende redenen voor. Hoe zit dit precies? Wat doet vetvrij eten met je gezondheid? Welk vet eten is gezond? Welke vetten kan je beter wel laten staan?

Afvallen met vetvrij eten
Vetvrij eten is lang populair geweest onder mensen die willen afvallen. Nog steeds zijn er mensen die vet zoveel mogelijk vermijden om een slanke lijn te krijgen, al kiezen steeds meer mensen voor een koolhydraatarm dieet. Het is waar dat je met vetvrij eten kan afvallen. Eigenlijk kan je met allerlei diëten afvallen. De vraag is echter: houd je het dieet op de lange termijn vol? Kan het (deels) je vaste eetpatroon worden? En minstens net zo belangrijk: is het dieet gezond?

Het antwoord op alle drie de vragen is nee. Daarnaast is vetvrij eten ook op korte termijn niet de efficiëntste manier om af te vallen. Dit bleek bijvoorbeeld uit een onderzoek dat koolhydraatarm en vetarm eten met elkaar vergeleek.

Onderzoek naar koolhydraatarm en vetarm eten
Uit onderzoek komt ook naar voren dat een koolhydraatarm dieet in vergelijking met een vetarm dieet voor meer verbeteringen zorgt in:

  • Cholesterolwaarden
  • Triglyceridewaarden
  • Insulinegevoeligheid
  • Insulinewaarden

Meer info vind je in dit artikel: wetenschappelijke onderzoeken over koolhydraatarme diëten.

Vetvrij eten volhouden
Vetvrij eten is lastig vol te houden. Dat komt doordat vetten goed verzadigen. Dat betekent dat je minder snel opnieuw honger krijgt. Door vetvrij te eten kan je dus meer last krijgen van honger en dat maakt het lastig om het vol te houden.

Vetvrij eten en voedingsstoffen
Vetvrij eten kan op twee manieren zorgen voor tekorten aan voedingsstoffen. Ten eerste omdat je van bepaalde voedingsstoffen weinig binnenkrijgt en ten tweede omdat je bepaalde voedingsstoffen minder goed opneemt. 

Minder voedingsstoffen binnenkrijgen
Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan de ontzettend belangrijke omega 3-vetzuren. Die zijn in vette voeding te vinden. Bijvoorbeeld in walnoten. Als je vetvrij eet, wordt het heel lastig om hier voldoende van binnen te krijgen.
Ook vitamine E is een goed voorbeeld. Deze vitamine is ook wel in groentes en fruit te vinden, maar echt flinke hoeveelheden vind je niet in magere producten. 

Minder voedingsstoffen opnemen
Vitamines verdelen we in twee categorieën: wateroplosbaar en vetoplosbaar. Bij de vetoplosbare vitamines heb je vet nodig om ze goed op te nemen. Als je vetvrij eet, loop je dus het risico dat je deze vitamines niet goed opneemt en dat je een tekort krijgt. Deze vitamines zijn:

  • Vitamine A
  • Vitamine D
  • Vitamine E
  • Vitamine K

Vetvrij eten en je hormonen
Wist je dat vetten ook heel nuttig zijn? Of sterker nog: broodnodig voor sommige processen in je lichaam? Bijvoorbeeld voor het aanmaken van hormonen. Hormonen kan je zien als boodschapper- en bestuurdersstofjes. Ze regelen allerlei dingen in je lichaam. Je slaap, je eetlust, verschillende hersenfuncties. Kortom: je hormoonaanmaak wil je in orde hebben. En daar heb je dus vetten voor nodig.

Waar komt die slechte reputatie dan vandaan?
Als we vetten zo hard nodig hebben, waarom hebben ze dan zo’n slechte reputatie? Dit komt doordat alle vetten op een hoop gegooid worden. Er zitten namelijk grote verschillen in vetten! Vetten van pure en onbewerkte voeding zijn vaak gezond. Denk bijvoorbeeld aan olijfolie en avocado’s. Beide geweldig voor je gezondheid. Bewerkte vetrijke producten zijn vaak juist ongezond. Deze bevatten meestal veel transvetten. Bewerkte transvetten worden gelinkt aan:

  • Hartproblemen
  • Laaggradige ontstekingen
  • Insulineresistentie
  • Diabetes types 2
  • Overgewicht

Een lijstje om van te schrikken. Deze transvetten kan je dus beter vermijden. Ze zitten in:

  • Gefrituurd eten (patat, frikandel, kroket, donut)
  • Diepvriespizza
  • Chips
  • Zoutjes
  • Harde margarine
  • Bladerdeeg
  • Croissants
  • Kant-en-klare sauzen

Gezonde vetten
Welke vetrijke voeding wil je juist wel eten? Bijvoorbeeld:

  • Avocado’s
  • Noten, zaden en pitten
  • Amandelboter en andere notenboters
  • Olijfolie, kokosolie, sesamolie en avocado-olie

Om te onthouden
Je lichaam heeft vetten nodig. Bijvoorbeeld voor je hormonen en om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen én op te nemen. Voor een slanke lijn hoef je ook zeker niet alle vetten te laten staan. Vet is erg verzadigend en past daarom prima in een slank eetpatroon. Uit onderzoek blijkt bovendien dat koolhydraatarm eten effectiever is. Zowel bij het afvallen, als bij het verbeteren van je gezondheid. Dat neemt niet weg dat sommige vetten wel echt ongezond zijn. Transvetten zijn hier het belangrijkste voorbeeld van.

Bronnen: Frederick F Samaha, Nayyar Iqbal, Prakash Seshadri, Kathryn L Chicano, Denise A Daily, Joyce McGrory, Terrence Williams, Monica Williams, Edward J Gracely, Linda Stern, New England Journal of Medicine, 2003. Sondike SB, Copperman N, Jacobson MS, The Journal of Pediatrics, 2003. Kavanagh K, Jones KL, Obesity, 2007.

Summary
Is vetvrij eten gezonder?
Article Name
Is vetvrij eten gezonder?
Description
Wat doet vetvrij eten met je gezondheid? Welk vet eten is gezond? Welke vetten kan je beter wel laten staan? Je leest het in dit artikel!
Author