Print Friendly, PDF & Email

Na alle informatie over Ayurveda en de drie verschillende dosha’s Vata, Pitta en Kapha met hun voeding- en leefstijladviezen, ga ik nu concreter in op de vraag: hoe kan ik mijn eetpatroon afstemmen op mijn dosha? Door voorbeeldrecepten voor ontbijt, lunch en diner laat ik zien hoe je door middel van een maaltijd en het gebruik van kruiden je constitutie weer in evenwicht brengt. We beginnen bij het ontbijt!

kheer3Ontbijt: algemeen
In het algemeen is de volgende regel belangrijk: Neem de tijd om rustig te eten. Als je daar de tijd niet voor hebt, zorg er dan voor dat je een kwartiertje vroeger opstaat. Je zult merken dat na zo’n relaxed begin het verdere verloop van de dag heerlijk is. Vooral nu het voorjaar is begonnen en de vogels al vroeg beginnen te fluiten, is de vroege ochtend de mooiste, meest sattvische tijd van de dag. Een andere belangrijke regel is: eet nooit als de vorige maaltijd nog niet volledig verteerd is. Na een late, zware avondmaaltijd heb je vaak de volgende ochtend nog niet alles verteerd. Je hebt dan vaak nog geen trek. Eet dan ook niet. Wel kun je wat drinken en later op de ochtend tijdens een pauze wat lichts eten, zoals wat fruit of een cracker. Natuurlijk is een goede, volledige lunch op dit soort dagen wel wenselijk.

Ontbijten per dosha

Vata: voor Vata is regelmaat erg belangrijk. Eet daarom indien mogelijk elke dag op hetzelfde vaste tijdstip. De snelle en bewegende kwaliteiten van Vata zorgen voor onregelmatigheid. Door je maaltijden op een vast tijdstip te gebruiken, krijg je regelmaat krijgt in dit patroon. Een Vata kan doorgaans een gemiddeld ontbijt nemen en later op de ochtend een tussendoortje, zoals fruit, een handje amandelen of een paar dadels.

Pita: voor Pita is het wenselijk om goed te ontbijten, de spijsvertering werkt sterk bij een Pitta en hij verbrandt dus goed. Ook een Pitta kan, als hij/zij dat wil, een tussendoortje nemen rond half elf/elf uur. Dit zorgt ervoor dat je genoeg energie hebt en makkelijk door kunt tot half één/één uur.

Kapha: voor Kapha ligt het wat anders. De Kapha-tijd begint bij zonsopgang, daarom is rond 7.00 uur de spijsvertering lager. Dit maakt een ontbijt niet echt noodzakelijk. Bij deze personen gaat alles wat rustiger, daarom moeten ze pas gaan eten als ze echt trek hebben. Dat is vaak in de loop van de ochtend. Fruit tussen 10.00-11.00 is wel aan te bevelen, en dan rond 13.00 uur een gewone, gemiddelde lunch.

Ontbijt-ideeën

Porridge-with-nuts-gojis-and-candied-citrus-peelBrood met beleg: Als ontbijt geldt voor alle drie de dosha’s: neem geen witbrood, maar kies volkoren- of zuurdesem brood. Verder roggebrood, volkoren knäckebröd of toast. Alle graan- en meelproducten moeten bij voorkeur volkoren zijn: met kern en vezel. Gebruik biologische roomboter als je boter wilt gebruiken. Neem als beleg fenegriek- of komijnkaas, honing, notenpasta, ei (2 à 3 per week), jam zonder kleurstoffen en conserveringsmiddelen. Of ga voor plakjes appel, radijs, tomaat en komkommer, met een beetje verse kiemen. Deze bevatten veel anti-oxidanten.

Granenpap: met de juiste aanpassingen is pap als ontbijt geschikt voor alle drie de dosha’s. Wanneer je havermoutpap met volle melk eet en je voegt er verwarmende kaneel, gember, kardemom en wat amandelen toe is het een perfect ontbijt voor Vata. Maak je deze pap met gerst, spelt of kamut en laat je de verwarmende kruiden (behalve de gember) eruit dan werkt het verkoelend en spijsverteringsbevorderend en is het goed voor Pitta. Voor Kapha neem je niet debanana-nut-fruit-salad verzwarende havermoutpap maar gebruik je quinoa, boekweit of amarant, granen die Kapha verlagen, en juist weer wel verwarmende kruiden zoals gember, ajwain, kaneel en kardamom. Gebruik voor Kapha bovendien melk verdund met water 1:1, zo wordt de melk lichter maar gebruik je nog wel de volledige voedingsstoffen.

Muesli: een heerlijk begin van de dag is natuurlijk ook een zelf samengestelde muesli. Toch moet je in de Ayurveda met muesli een beetje opletten. Voor Kapha is de droge, lichte muesli een goede keuze, maar voor Vata moet de muesli geweld zijn in wat lauwwarm water. Voor Pitta en Kapha werkt yoghurt bovendien verhogend en verwarmend dankzij de zure smaak en kan constipatie en ama (onverteerde voedselrestjes) veroorzaken. Daarom wordt geadviseerd om te kiezen voor zachte biogarde yoghurt en deze idealiter 1:1 te verdunnen met water. Vervolgens kan je kheerde drank – afgestemd op je dosha – weer zoeten en kruiden met bijvoorbeeld gember, kardemom, kaneel, kokosbloesemsuiker, rozenwater en honing. Zo kan muesli met wat aanpassingen voor iedere dosha geschikt zijn als ontbijt.

Ontbijtrecepten per dosha
Hieronder staan nog wat ontbijtrecepten afgestemd op de drie dosha’s. Je begrijpt dat als je gaat variëren met andere soorten fruit, kruiden of meelsoorten je deze verschillende recepten ook kunt gaan gebruiken voor andere constituties. Experimenteer en varieer dus zo veel je wilt!

Meer Ayurvedische ontbijtinspiratie
Meer ontbijtinspiratie? Dat kan! Enkele van deze recepten zijn van Rada Meursing, bij wie ondermeer Ayurvedische kookworkshops en cursussen gegeven worden. Kijk op www.kookstudio.net voor extra informatie en meer Ayurvedische recepten.

Door gastblogger Sylvia Kuperus
www.agnifabriek.nl

Summary
recipe image
Recipe Name
Ayurveda: ontbijten per dosha
Published On

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!