Print Friendly, PDF & Email

Wintergroenten zijn groenten die de vorst kunnen weerstaan. Het mooie is dat deze groenten ons lichaam in dit koude seizoen alles geven wat we nodig hebben om onze weerstand te verhogen. Floraa.nl geeft je de tien weerstandsverhogende wintergroenten:

Spruitjes
Spruitjes zitten vol vitamine C en B6 bevatten daarnaast een indrukwekkende hoeveelheid selenium. Dit mineraal speelt een rol bij de activering van het immuunsysteem. Vitamine C en B6 ondersteunen daarnaast de vorming van afweerstoffen tegen ziekteverwekkers. Vitamine C draagt verder bij aan de vorming van witte bloedcellen en vitamine B6 ondersteunt het rijpingsproces van deze cellen. Witte bloedcellen zijn belangrijk voor onze afweer omdat ze de bacteriën en virussen bestrijden die ons lichaam zijn binnengedrongen.

Naast vitamine C, B6 en selenium bevatten spruitjes ook vitamine A, mangaan en ijzer. Deze voedingsstoffen versterken eveneens ons immuunsysteem. Spruitjes is dus een goede keuze als je in de winter je weerstand wilt verhogen. Tot zover de onderbouwing. In dit artikel heb ik 5 heerlijke recepten met spruitjes voor je uitgeschreven.

Winterpeen
Wortels bevatten een ongelooflijk grote hoeveelheid provitamine A, dat ons lichaam zelf in vitamine A kan omzetten. Vitamine A houdt de slijmvliezen gezond, die de functie hebben om ziekteverwekkers vroegtijdig af te voeren. Op deze manier ondersteunen winterwortels onze weerstand. Daarnaast bevat deze typische wintergroente nog vitamine C, B6, kalium, natrium, calcium, ijzer en magnesium. Maak eens een stoofpotje met deze gezonde groente.

Boerenkool
Boerenkool wordt niet voor niets in de winter gegeten. De groente is ontzettend voedzaam en bevat veel gezonde voedingstoffen. In vergelijking met andere wintergroenten is boerenkool vooral rijk aan mangaan. Gezonde voeding hoeft niet duur te zijn. Je hebt niet per se dure superfoods nodig. Met voeding zoals boerenkool kom je al een heel eind! Hier vind je heerlijke vegetarische recepten met boerenkool.

Winterpostelein
Er zijn aanwijzingen dat het mineraal ijzer onze afweercellen helpt rijpen en vermeerderen. IJzer kan dus een belangrijke rol spelen bij onze weerstand. Winterpostelein bevat veel ijzer en daarnaast nog eens vitamine C en koper. Zowel vitamine C als koper zorgt voor voldoende actieve afweercellen. Alle reden dus om in de winter vaker winterpostelein te eten! Bovendien zijn groenten heel gezond voor je gewicht. Wil je hier meer over weten, lees dan hier over het koolhydraatarm dieet.

Palmkool
Palmkool bevat zowel vitamine A als C en beide weerstandsvitamines in grote hoeveelheden. Zo bevat een portie palmkool (80 gram) maar liefst bijna 1,5 keer zoveel vitamine C dan sinaasappels en levert deze hoeveelheid ook nog eens zo’n 450 microgram bètacaroteen ofwel provitamine A. Daarmee heeft deze kool een versterkende invloed op ons immuunsysteem. Hier profiteer je optimaal van met deze curry.

Pastinaak
Pastinaak bevat behoorlijk wat vitamines en mineralen die belangrijk zijn voor onze weerstand, zoals vitamine B, C en E en daarnaast mangaan en zink. Dat maakt deze wintergroente prima geschikt om je weerstand te verhogen. Bekijk bijvoorbeeld deze heerlijke recepten met pastinaak.

Rode kool
Rode kool is een goede bron van vitamine C, A en B en bevat daarnaast mangaan. Deze koolsoort kun je dus prima inzetten om je weerstand op peil te brengen. Maak bijvoorbeeld eens rode zuurkool, dan profiteer je ook nog van de weerstandsverhogende probiotica.

Koolraap
Koolraap bevat behoorlijk wat vitamine C en is daarnaast een goede bron van andere weerstandsverhogende voedingsstoffen, zoals B-vitamines en mangaan. Met zo’n 170 gram krijg je al meer dan de helft van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C binnen. Zoek je een lekker recept met koolraap? Maak dan eens koolraap pannenkoekjes.

Groene kool
Groene kool bevat relatief veel zink, wat ook een belangrijke invloed heeft op onze weerstand. Zink ondersteunt namelijk net als vitamine C de activiteit van onze afweercellen. Ook ondersteunt het mineraal verschillende processen van ons immuunsysteem, zoals het vernietigen en verwerken van schadelijke micro-organismen.

Raapstelen
Van alle wintergroeten bevatten raapstelen waarschijnlijk het meeste vitamine E en koper. Vitamine E bevordert de aanmaak van bepaalde afweercelen en ondersteunt een verouderend immuunsysteem. Koper is eveneens essentieel voor een gezond immuunsysteem. Krijg je te weinig koper binnen, dan nemen de afweercellen in je lijf af, waardoor je lichaam ziekteverwekkers minder goed buiten de deur kan houden. Met raapstelen ga je dit probleem tegen. Maak bijvoorbeeld eens raapstelensoep.

Ken jij nog meer groenten die je weerstand verhogen? Deel ze dan hieronder in een reactie op de website, Facebook of Twitter. We zijn benieuwd!

Dank aan Shutterstock voor de foto. Je downloadt de foto hier.

Summary
10 weerstandsverhogende wintergroenten
Article Name
10 weerstandsverhogende wintergroenten
Description
Wintergroenten zijn groenten die de vorst kunnen weerstaan. Het mooie is dat deze groenten ons lichaam in dit koude seizoen alles geven wat we nodig hebben om onze weerstand te verhogen. Stichting Gezondheid geeft je de tien weerstandsverhogende wintergroenten!
Author

NIEUWSBRIEF

Schrijf je nu in en ontvang GRATIS 20 pagina’s uit ons boek De Hippe Vegetariër!